11 juni Jackson / Wyoming

11 juni 2018 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag ben ik vanuit Idaho Falls vertrokken naar het plaatsje Jackson in de staat Wyoming en de rit duurde slechts 2 uur. Helaas had ik een uur oponthoud gehad want ze zijn overal in de USA druk bezig om de wegen te vernieuwen. Eenmaal aangekomen waande ik me in een leuk cowboy stadje.

Jackson werd vroeger uiteraard bewoond door de Native Americans (indianen) maar toen John Colter Jackson bezocht na zijn terugkomst van de Lewis & Clark expeditie in 1807 veranderde er heel veel. Het werd een belangrijk gebied voor stropers en vele beroemde expeditieleden die door dit gebied reisden in het begin van de 19e eeuw. In 1894 werd dit stadje omgedoopt tot Jackson. Het kleine stadje groeide uit tot een grotere stad en is nu belangrijk voor de toeristen die de Grand Teton en Yellowstone National Park bezoeken. Je waant je hier echt in het cowboy gebied.

Eenmaal aangekomen in mijn hotel (marriott) zag ik in de badcel een aantal zwarte haren liggen (geen lekker praatje) maar de schoonmakers hadden niet echt hun werk goed gedaan. Terwijl dit een uitstekend hotel is. Ik heb toch de klacht bij de lobby neergelegd en heb daardoor een gratis overnachting gekregen. Uiteraard kan dit altijd gebeuren maar zoals ze hier weer met de klacht omgaan en mij een gratis hotel overnachting geven vind ik een hele goede service. De service is gewoon heel erg goed in de USA ze proberen het altijd te compenseren als je niet tevreden bent. Ik verblijf hier 3 nachten zodat ik voldoende tijd heb om de Grand Teton National Park te bezichtigen.

Ik had nog een halve dag over en ik had besloten om naar de Grand Teton National Park te rijden, het ligt slechts 20 minuten vanaf Jackson. Het is helaas nog steeds erg koud 49 fahrenheit (9 graden) maar ben toch een trail gaan lopen. Alleen stonden er overal borden dat je niet alleen moet gaan wandelen omdat er veel beren in deze omgeving voorkomen. Dus ik twijfelde of ik toch de trail zou gaan lopen maar heb toch een stuk gelopen. Op een gegeven moment kwam ik toch verse beren poep tegen en mijn instinct zei dat ik maar terug moest lopen want ik had geen beren spray bij me. Gelukkig kwamen er 3 wandelaars aanlopen een vader, moeder en dochter uit Rochester New york en daar raakte ik mee in gesprek. Ik vertelde ze dat ik twijfelde over de trail omdat ik deze alleen loop en ze vertelde mij inderdaad dat er beren waren gezien (ze hadden de beren zelf niet gezien) en dat het verstandig is om terug te lopen. Eigenlijk nodigde ze me uit om samen de reis verder te volgen en dit heb ik dus gedaan. Met zijn vieren gingen we dus op pad. We hadden het over Amsterdam (want die man was daar ook 1 keer geweest) en dat hij met ze gezin een maand op reis is door de USA. Ze hadden al 13 nationale parken bezocht en vonden het prachtig. Ik was verbaasd omdat Amerikanen vaak niet zoveel dagen vrij krijgen maar hij vertelde mij dat hij al 40 jaar voor een bedrijf werkt en zoveel dagen heeft opgebouwd dat hij een maand op vakantie kon. Ik weet niet voor welk bedrijf hij werkte maar ook dit verschilt weer per werkgever. De meeste Amerikanen mogen maximaal 2 weken op reis maar er zijn uitzonderingen. Na samen de wandeling afgemaakt te hebben bedankte ik ze en ze wenste mij een prettige reis toe.

Toen ik weer terug was in Jackson heb ik vanavond toch maar een beren spray gekocht voor het geval dat. Je weet maar nooit wat je tegen komt tijdens de wandelingen. De beren spray is vergelijkbaar met een peperspray alleen 100 x erger en de beren blijven echt uit je buurt. Ik hoorde ook dat de bruine en zwarte beer alleen maar besjes eten (het zijn zoetekauwen) maar op de geur van eten afkomen maar ook op de geur van een lekkere parfumgeur. Dus het is mij duidelijk gemaakt door een ranger dat ik geen luchtje moet opdoen tijdens het hiken want de neus van een beer ruikt je al van kilometers afstand. Ik kijk goed uit en heb morgen mijn beren spray bij me. Als ik andere hikers tegenkom zal ik niet ver achter ze blijven voor het geval dat.

Helaas heb ik vandaag een bericht ontvangen dat de excursie die ik had geboekt om wildlife te bekijken geannuleerd is omdat er te weinig deelnemers zijn. Dit is uiteraard een teleurstelling voor mij want ik keek echt naar deze tour uit. Maar het is niet anders.

Maar de Grand Teton is adembenemend mooi. Oordeel zelf maar.

Wordt weer vervolgd.

1. Jan Korte:
    12 juni 2018
    Hoi Monique weer een mooi reisverhaal met mooie foto's en video, ik zag aan je foto's dat het nog steeds koud is en wat je ook schreef, hier is het bloedheet (nu wat minder) maar je hebt weer een mooie gelegenheid om de omgeving beter te gaan verkennen, helaas voor jou is de excursie gecanceld jammer voor je maar wie weet wat voor moois je nog tegen komt, groetjes en geniet ervan
  2. Johan:
    12 juni 2018
    Mooie foto's Monique mooie omgeving daar en wie weet kom je toch nog beren tegen wel op afstand natuurlijk!groetjes weer van Liesbeth en mij.
  3. Monique:
    13 juni 2018
    Bedankt weer voor al jullie reacties.