14 mei Starved Rock SP

14 mei 2018 - Starved Rock, Verenigde Staten

Ik heb vandaag een heerlijke maar vermoeiende dag gehad. Mijn lichaam zit nog steeds in de Nederlandse tijdzone waardoor ik vannacht vanaf 4 uur niet meer in slaap kon komen (het tijdsverschil is 7 uur vroeger hier in de USA). Na een stevig ontbijt te hebben gehad ben ik naar Starved Rock State Park gereden en heb hier een aantal trails gelopen.

In totaal heb ik 13,5 miles gelopen omgerekend is dit 21 KM. Sommige trails waren erg moeilijk want je moest in een temperatuur van 30 graden en een hoge vochtigheidsgraad berg op en berg af en de vermoeidheid speelde ook een rol waardoor ik toch wel kan zeggen ik ben op dit moment gebroken "but I did it". Het park was erg mooi en voordat de Europeanen kwamen woonde hier de Indianen. Het park bestaat uit zandsteen formaties en is ongeveer 17.000 jaar geleden gevormd wat je met recht kan zeggen dat we hier over oer natuur praten. De zang van de vogels en de prachtige natuur heeft mij vandaag goed gedaan.

Toen ik even een rust moment nam raakte ik in gesprek met 2 Amerikanen, 2 broers die beide hun baan verloren hebben en vervroegd met pensioen zijn gegaan. De verhalen die ze mij vertelde waren zo herkenbaar en dat dit toch wel een heel groot global probleem aan het worden is. De een was ontslagen omdat ze goedkopere arbeidskrachten hadden aangenomen (na 40 jaar gewerkt te hebben voor een bedrijf) en de andere broer is zijn baan kwijt geraakt omdat Mitsubischi Motors naar het buitenland is gegaan. De pensioenen zijn ook niet meer zoals het was en men zit nu toch wel met een probleem want ze moeten hun spaargelden aanbreken. Er werd ook over Obamacare gesproken. Dit heb ik niet alleen van deze 2 heren te horen gekregen maar meerdere mensen klagen over Obamacare. Je hebt de keuze om een andere verzekeringsmaatschappij te kiezen maar als je bijvoorbeeld je baan kwijt raakt dan kun je over gaan op Obamacare. Ooit opgezet voor mensen die het niet konden betalen alleen het verhaal is iets anders dan de media het omschrijft. Die arme mensen moeten per maand honderden USD betalen en ze zijn nog steeds niet voor alles verzekerd. Als je onverzekerd rondloopt (dus geen Obamacare hebt) mag je een boete betalen die kan oplopen tot 6000 USD per jaar. Als je geen inkomen meer hebt hoe kun je de boete dan betalen? Nu begrijp ik ook waarom Trump Obamacare wil hervormen maar ook de bedrijven weer wil terughalen naar de USA waar hij trouwens al druk mee bezig is volgens de Amerikanen die ik gesproken heb. Men zei als we een probleem hebben met de telefoon of iets anders moeten we de servicedesk bellen en krijgen ze mensen uit India aan de lijn omdat alles geoutsourced is naar India (komt dit niet bekend voor)? Ik ben altijd geïnteresseerd in de mensen en dan hoor je de echte verhalen wat ik zeer indrukwekkend vind.

Nadat ik de trails rond 3 uur had uitgelopen (ik was begonnen om 9 uur) ben ik naar het plaatsje Ottawa gereden. Op zich is hier niet veel te doen maar het stadje sprak me wel erg aan. Ik had een gevoel alsof ik in een filmopname zat, het was zo'n typisch stadje uit een oude film. Wat blijkt (voor vele misschien niet zo interessant) Ottawa was bekend geworden vanwege het debatteren tijdens de verkiezings strijd tussen President Lincoln en kandidaat Douglas in 1858. Ik had namelijk ook sterk het gevoel dat hier de tijd was stil blijven staan.

De vriendelijkheid en gemoedelijkheid van de mensen uit deze regio is echt bijzonder, als ik een foto wilde maken stopte ze met de auto zodat ik een mooie foto kon maken. Iedereen zegt je gedag en iedereen is behulpzaam. Hoe leuk is het dat je door iedereen begroet wordt en met iedereen een leuk praatje kunt maken.

Morgen rij ik naar het plaatsje Pella in de staat Iowa en Pella staat bekend om zijn Nederlandse roots. Ik ben benieuwd of ik het stukje Holland hier nog terug kan vinden. Uiteraard wordt weer vervolgd.

1. Inka Cavaliere:
    15 mei 2018
    Ziet er mooi en sereen uit
  2. Ilona:
    15 mei 2018
    Je eerste ervaringen alweer in the pocket Monique👌
    En inderdaad herkenbaar voor jou een aantal van de verhalen van mensen daar. Helaas!
    Geniet van al het moois en laat ons hier in NL lekker meegenieten! xx
  3. Karel:
    15 mei 2018
    Monique hartstikke goed van je en leuk dus!
  4. Johan:
    15 mei 2018
    hoi Monique duidelijk Trump aanhangers die je hebt gesproken he Mitsubishi is een Japans bedrijf en zo zie je dat we het hier toch nog niet zo slecht hebben!he!e mooie foto's hoor ga lekker door met ze te maken.Je hebt al veel gedaan in die korte tijd.
  5. Jan Korte:
    15 mei 2018
    Hoi Monique je hebt een flink aantal kilometers afgelegd in die warmte, mooie foto's een aantal voor ons herkenbaar (natuur) die wij ook hebben gedaan in de staten New York en New Hampshire, leuk je reisverslagen van dag tot dag te volgen en op de kaart te zien waar je op dat moment bent, een hele fijne vakantie en geniet ervan, groetjes
  6. Linda:
    15 mei 2018
    Nou petje af hoor om in die hitte zoveel kilometers te maken.
    Leuk je omschreven beleving van de dag en de verhalen van de personen die je daar hebt ontmoet.. 👍
    Ik zou einde dag het 1ste uur al vergeten zijn haha...😓
    Nou blijf je volgen..🤗
  7. Debby:
    15 mei 2018
    Wat een interresante dag weer voor jou.. ook voor ons volgers. Alles beschrijf je zo duidelijk. Knap hoor.. we blijven je volgen