15 juni Cody / Wyoming

15 juni 2018 - Cody, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag was het het dieptepunt tot betrekking tot het weer. Vanmorgen was het in Cody 22 graden en in mijn korte broek vervolgde ik mijn reis naar Yellowstone Nationaal Park. Eenmaal daar aangekomen had het op grootte hoogte gesneeuwd, het regende enorm en het was maar 4,5 graad. Daar stond ik dan in mijn korte broek te rillen van de kou. Gelukkig had ik achter in de auto een lange broek, vest en jassen liggen en heb ik me omgekleed in de auto.

Als er veel regen valt kun je moeilijk foto's maken want er zitten steeds regendruppels op je lens. Bovendien was het zo verschrikkelijk koud dat elke keer als ik een foto of film maakte mijn handen bevroren waren. Ik vond het erg jammer want je kunt amper iets doen als het weer zo extreem slecht is. Het had de hele dag geregend en vanaf 4 uur klaarde het gelukkig op.

Toen ik bij de upper falls aankwam vroeg een stel of ik een foto van ze wilde maken. Daarna vroeg ik of ze ook een foto van mij wilde maken en het bleken toeristen uit Kopenhagen, Denemarken te zijn. We raakte met elkaar in gesprek en ze vertelde dat ze Amsterdam zo een ontzettende leuke stad vinden en dat ze er al 3x geweest zijn. Ook de USA zijn ze helemaal verliefd op want ze komen hier al 16 jaar en ze gaan 2x per jaar naar de USA. Op dit moment maken ze een rondreis van 28 dagen langs de midwest en de westkust van de USA en elk jaar gaan ze eind oktober en begin november 2 weken naar Florida om heerlijk de herfst te ontvluchten in Denemarken. Ze genieten van het leven en als ze vrij zijn gaan ze op reis. Toen vroegen ze aan mij hoe lang ik in de USA verbleef en vertelde mijn verhaal dat ik mijn baan ben kwijtgeraakt en even nu wilde reizen. Gelijk heb je zeiden ze want in Denemarken komen 50 plussers niet meer aan het werk, ze willen alleen nog jonge en goedkope krachten terwijl ze tot hun 70ste door moeten werken in Denemarken. Het systeem klopt van geen kanten en ik dacht dat het in Denemarken juist wel goed geregeld was. De uitkeringen zijn wel beter want je krijgt een basis salaris (uitkering) en die kun je niet verliezen zoals bij ons in Nederland (dan ga je de bijstand in na 2 jaar) en daar schrokken ze van. Ze zeiden wat nou als je geen baan meer vindt je moet toch ergens van kunnen leven en toen zei ik tsja ons systeem is echt niet perfect terwijl vele dit maar denken. Toen ik vertelde dat ik ook reisadvies naar de USA geef vroegen ze mijn website en die hebben ze overgenomen. Ze vroegen aan mij of ze contact met me op mogen nemen en ik zei uiteraard mag dit. Ze worden ook altijd voor Nederlanders aangezien omdat ze zo groot zijn en toen zei ik we zijn eigenlijk buren dus zo gek is het niet. We gaven elkaar een hand en wie weet houden we contact.

Yellowstone Nationaal Park is zo ontzettend groot dat je naar de bezienswaardigheden moet rijden. Vandaag vond ik het niet erg want ik had lekker de kachel aan in de auto om mezelf op te warmen. Maar het park is zo ontzettend mooi ik denk wel dat ik dit een van de mooiste parken vind van alle Nationale Parken. Je ziet hier ook zo ontzettend veel wildlife je weet gewoon niet waar je moet kijken. Ik vind dit zo bijzonder omdat we dit uiteraard niet gewend zijn. Maar ik had weer geluk vandaag. Ik heb vandaag een coyote, bizons, herten, een zwarte beer en WEER twee grizzley beren gezien. Dit waren andere beren dan gisteren. Het was een vrouwtje en een mannetje die samen optrokken met elkaar. Als je dit zo van een afstand staat te bekijken dan realiseer je je gewoon hoe zeldzaam dit is en dat we dit moeten blijven beschermen. De mensheid blijft zich maar vermenigvuldigen en dit gaat ten koste van de natuur maar ik blijf hopen dat er ooit een ommekeer komt want deze prachtige dieren zijn te mooi om te verliezen. Mijn liefde voor de natuur en de dieren wordt met de dag groter want we vergeten dit wel eens in Nederland omdat we dit alleen nog maar op tv zien. Met vol bewondering heb ik naar deze dieren gekeken vandaag en ik kan met recht zeggen dat ik blij ben dat ik dit heb mogen ervaren. Dit is niet te bevatten hoe mooi het is. Ik heb de laatste dagen ook echt het gevoel dat ik midden in een natuur film zit en dit is juist waar ik constant naar op zoek ben.

In Jackson (3 dagen geleden) was ik nog een gallery ingelopen van een man die Mangelsen heet. Deze man heeft zulke prachtige natuur foto's gemaakt ik was meteen fan van deze man. Het voordeel is dat hij in Wyoming woont dus genoeg tijd heeft om wildlife te spotten en te fotograferen. Zijn foto's zijn zo mooi als het je interesseert kijk maar eens naar zijn website. http://mangelsen.com/

Ik kan uiteraard nooit mijn foto's vergelijken met zijn foto's maar ik hoop dat mijn foto's goed gelukt zijn want het is moeilijk om wildlife te fotograferen want ze poseren niet voor je he.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    16 juni 2018
    Monique weer een flink verhaal.
  2. Johan:
    16 juni 2018
    hele mooie foto's toch goed gelukt hoor ondanks je koude handen,mooie close ups en natuurlijk die beren en video van die beren ook leuk.fijne voortzetting van je reis en groetjes weer.
  3. Inka Cavaliere:
    16 juni 2018
    Ik vind je foto's super mooi😍
  4. Jan Korte:
    16 juni 2018
    Hoi Monique weer een mooi reisverslag met hele mooie foto's en video's, ook weer leuk kennis gemaakt met mensen die dezelfde intresse hebben als jij de natuur. Daar staan je dan in de bergen in je korte broek ha ha het is niet altijd mooi en warm weer. Op naar je volgen blog met foto's groetjes.