15 mei Pella/Iowa

15 mei 2018 - Pella, Iowa, Verenigde Staten

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de leuke reacties ik stel het zeer op prijs.

Na bijna 4 uur gereden te hebben ben ik aangekomen in de staat Iowa in het plaatsje Pella. Pella staat bekend om zijn Nederlandse invloeden en alles draait hier om de landbouw waar de Nederlanders toch erg goed in schijnen te zijn. Maar voordat ik Pella bereikte leidde mijn GPS systeem mij over zandweggetjes waar geen end aan kwam. Kennelijk bleek dit de kortste weg te zijn alleen mijn mooie grijze auto is nu spierwit en ziet er niet uit. Nu maar hopen op een regenbui!

In het hotel vertelde ze mij dat er in downtown (centrum) een ontzettende goede Nederlandse bakker zit genaamd Jaarsma bakery en allerlei Nederlandse lekkernijen verkoopt. Uiteraard ben ik nieuwsgierig en wilde wel eens weten wat Jaarsma verkocht. En inderdaad daar zag ik allerlei Nederlandse producten zoals beschuit met muisjes, hagelslag, stroopwafels, krakelingen en nog vele andere lekkernijen waaronder de bokkenpootjes. Aangezien ik gek op bokkenpootjes ben (in de USA noemen ze deze goat legs) heb ik deze gekocht. Ik zag een lang meisje achter de toonbank staan en kon meteen zien dat ze van Nederlandse komaf was want de meeste Amerikanen zijn niet groot (dan heb ik het over de lengte en niet de breedte). En inderdaad haar opa en oma kwamen uit Nederland en ze had zelf in Leiden gestudeerd. Ze vertelde mij ook dat alle lekkernijen toch anders zijn dan wat we in Nederland gewend zijn. En inderdaad toen ik een paar happen van mijn bokkenpootjes nam had ik het gevoel dat ik tien klontjes suiker aan het eten was. Het was niet te eten wat een zooitje suiker gooien ze erin en ik heb daarna meteen een halve liter water gedronken om al het suiker weg te spoelen.

Na mijn ervaring met de bokkenpootjes ben ik naar het Visitor center gelopen, hier kun je alle informatie krijgen over de bezienswaardigheden in de buurt. De dame die deze informatie gaf was zo ontzettend dik (echt niet normaal meer) dat ze zich overdwars door de deur heen moest wurmen want anders kwam ze het Visitor center niet in. Het Visitor center ligt tegenover bakkerij Jaarsma ze had waarschijnlijk teveel van de koekjes gegeten. Maar ze was wel heel erg aardig en ze raadde mij aan om naar het windmolen museum te gaan.

Ik dacht wat moet ik nou in een windmolen museum doen terwijl ik niet eens in Nederland in een windmolen ben geweest. Ik schaam me ervoor maar ik geloof vast niet dat ik de enige ben die nog nooit in een windmolen is geweest. Uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan want ik was toch wel nieuwsgierig. Meneer Vroom was de gids en zijn ouders kwamen uit Nederland maar hij sprak zelf geen Nederlands meer. Hij vertelde dat we ooit in Nederland rond de 8000 duizend windmolens hadden staan en dat er nog slechts 1000 over zijn verdeeld over heel Nederland. De meeste windmolens staan in Kinderdijk bij Rotterdam (totaal 92 stuks). Hij vertelde ook dat de Vermeer molen die in Pella staat gebouwd is door Nederlanders en het materiaal uit Nederland hebben laten overkomen. Toen hij wist dat ik uit Nederland kwam zei hij als jullie vragen hebben over Holland staat hier een dame die al jullie vragen kan beantwoorden. Dit had ik niet verwacht en opeens kreeg ik allerlei vragen. En daar stond ik dus naast de gids de vragen over Holland te beantwoorden. De eerste vraag kwam van een echtpaar uit Louisiana, die vroegen zich af hoe wij onze overledenen begraven i.v.m. dat Nederland onder de zeespiegel ligt. Want in Louisiana worden de graven aangetast door het hoge grondwater. De tweede vraag ging over de Nederlandse watermanagement (toevallig had ik dit in mijn studie moeten leren) en de derde vraag ging over de hijsbalken aan de Amsterdamse grachtenpanden. Gelukkig kon ik overal antwoord op geven en tijdens deze tour werd ik de tweede gids. Als laatste kwam er een echtpaar naar me toe, twee gepensioneerde leerkrachten die een reis door Europa gaan maken inclusief 3 dagen Amsterdam en omgeving. Die heb ik aan het einde van de tour ook geholpen en heb ik alle tips en highlights opgeschreven. Ze waren me zo dankbaar dat ze afsloten met een hele dikke knuffel. De gids vroeg waarom kom je hier niet werken want we hebben nog gidsen nodig waarop ik helaas nee moest verkopen.

Wordt weer vervolgd.

1. Inka Cavaliere:
    Erg leuk.😍
  2. Karel:
    16 mei 2018
    Monique opnieuw een prachtig verhaal
  3. Johan:
    16 mei 2018
    ha ha toch alweer snel wat heimwee naar Holland he Monique!maar leuk hoor jij als gids daar en wederom leuke foto's.
    Groetjes,
    Liesbeth en Johan
  4. Jan Korte:
    16 mei 2018
    Weer een leuk reisverslag en mooie foto's van een Hollands Dorpje en winkeltje midden in de VS, en je hebt je verdienstelijk gemaakt als (Nederlandse) gids over oa: Amsterdam. Op naar je volgende reisbestemmingen je verhalen met foto's en video, geniet ervan en hopelijk wordt de auto weer grijs maar dan niet van de regen, groetjes
  5. Jan Korte:
    16 mei 2018
    Ma heeft lekkere bokkenpoten voor je gehaald ze stuurt ze op per boot, groetjes en geniet ervan
  6. Linda:
    17 mei 2018
    Op vakantie en toch een beetje in Nederland.😊