22 mei Estes Park

22 mei 2018 - Estes Park, Colorado, Verenigde Staten

Zoals aangegeven heb ik vandaag de wekker om 6 uur gezet en ben ik vroeg de Rockies ingegaan. De bedoeling was om wilde dieren te spotten maar ik wilde ook trails gaan lopen zodat ik meer van de Rockies kon zien. Want de wilde dieren tref je namelijk niet in de bergen aan maar in het dal waar genoeg voedsel is. Ook was er voorspeld dat het weer erg slecht zou worden, rond een uur of 2 zou er storm, regen en zware onweersbuien komen en ze hadden gelijk met de weersvoorspelling. Rond 3 uur begon het te regenen en op dit moment zijn er ook nog zware onweersbuien gelukkig was ik op tijd binnen.

Vanmorgen vroeg was ik dus naar Bear Lake gereden, vanuit Bear Lake kun je meerdere trails lopen. Op zich zijn de afstanden van de trails niet erg lang maar het gaat om de moeilijkheidsgraad. Je moet heel veel klimmen (dus de berg op) en de ijle lucht op ongeveer 3 km hoogte maakt de trail nog moeilijker. Ik was niet de enige die hier last van had meerdere Amerikanen die uit een laag gebied komen hadden er last van. Er kreeg zelfs iemand spontaan een bloedneus door de druk. Maar toen ik bij Bear Lake aangekomen was sprak ik een Amerikaanse ranger die in haar vrije tijd de trails ging lopen. Ze was toevallig heel vaak in Amsterdam geweest en vertelde mij dat ze de kleine concerten in Paradiso en de Melkweg zo bijzonder vond. Wel apart dat ze het ook nog goed uitsprak. Ook zij begon over het drugsbeleid in Colorado en hoe wij er in Amsterdam mee omgaan want sinds het gelegaliseerd is komen er ook steeds meer mensen naar Colorado om te wonen en dat tast weer de natuur aan. Als je hier ranger bent is dit heel erg want ranger wordt je niet zomaar je moet erg veel om de natuur geven. Na een leuk gesprek met haar gehad te hebben vervolgde ik mijn trail richting Emerald Lake.

Hoe hoger ik kwam hoe moeilijker de trail, ook lag er veel sneeuw waardoor de trails niet zichtbaar meer waren en je zakte of gleed weg. Dit maakte de wandeling nog moeilijker maar eenmaal aangekomen werd ik beloond met een prachtig uitzicht. Totaal heb ik vandaag een kleine 10 km aan trails gelopen en heb er mooie foto's aan overgehouden.

Nadat ik vele trails had gelopen (kon er nog een paar doen maar mijn benen waren op) ben ik weer richting het dal gereden in de hoop om weer wilde dieren te spotten. Er stak een coyote over de weg over maar ik was te laat met een foto maken en ik had nu 3 bighorn sheeps gezien. Ook had ik tijdens mijn trail toen ik een foto wilde maken een kleine chipmunk naast me zitten en hij vluchtte niet eens weg. Wat een leuke beestjes zijn dit trouwens.

Eenmaal aangekomen in het dal sprak ik weer een andere ranger en die vertelde me dat eigenlijk de toegankelijkheid tot de rockies helemaal niet zo groot is. Slechts 10% is toegankelijk voor de mens (gelukkig maar). Door de bergen en de hoogteverschillen is er vanaf een bepaalde hoogte niet veel eten te vinden voor bepaalde dieren waardoor ze beperkt zijn en in het dal blijven. Er leven hier slechts 30 beren. De zwarte beer die hier alleen maar voorkomt is geen vleeseter ze eten besjes maar aangezien de winters hier lang zijn en niet veel bessen te vinden zijn blijft de populatie erg klein. Er zijn ook ongeveer een kleine 25 berg leeuwen die zijn gevaarlijker dan beren maar ze laten zich zelden zien. Ondanks ze berg leeuwen worden genoemd stammen ze af van de kat en ze noemen ze ghost cats omdat ze bijna nooit te zien zijn. Wees blij dat je ze niet tegenkomt zei de ranger want vorige week is er een mountainbiker aangevallen en gedood door een mountain lion in de staat Washington, bij Seatle. Daar schrok ik even van toen ik dit hoorde.

De elanden worden gemerkt omdat ze niet weten hoeveel elanden er in de Rockies zijn. Normaal gesproken komen ze alleen maar aan de westkant van de Rockies voor maar nu worden ze ook gespot aan de oostkant. En het gaat ook niet al te goed met de elanden want ze gaan dood aan ziektes en daarom willen ze de dieren onderzoeken maar ook volgen. In het park zijn ongeveer 3000 elken (grotere versie van een hert) en rond de 800 bighorn sheeps.

Morgen rij ik naar Grand Lake dit is een plaatsje aan de westkant van de Rocky Mountains. Als het goed is is de populatie van elanden daar groter dus ik hoop dat ik er nog een kan spotten. Alleen heb ik wel pech. Normaal gesproken duurt de rit maar 1,5 uur vanaf Estes Park door de Rocky Mountains maar omdat er veel sneeuw is gevallen in de bergen (waar dus de weg doorheen loopt) is deze afgesloten omdat het te gevaarlijk is. Dus ik moet morgen helemaal om de Rocky Mountains rijden en dat duurt ongeveer 3,5 uur. Helaas is het zo het weer kunnen we nu eenmaal niet beïnvloeden. Gelukkig niet! Maar ik heb wel weer een mooie dag achter de rug.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    23 mei 2018
    Monique weer een prachtig verhaal en mooie foto's.
  2. Johan:
    23 mei 2018
    hele mooie foto's heb je weer gemaakt en ja kijk uit met die berg leeuwen want ik had het al gelezen dat zo'n beest een fietser had gedood en een ander zwaar verwond,maar ze waren op zoek gegaan naar die poema en hebben hem dood geschoten voor gevaar van herhaling,dus kijk wel uit daar in die natuur he!Groetjes weer van Liesbeth en mij.
  3. Jan Korte:
    23 mei 2018
    Weer een schitterende ervaring rijker met prachtige foto's en video, leuk dat je mensen hebt ontmoet waarvan er aantal naar Nederland zijn geweest. Op naar je volgende bestemming Grand Lake waar je hopelijk weer gaat genieten van de natuur en het WEER je gunstig gestemd is, groetjes
  4. Inka Cavaliere:
    Echt mooie foto's.