29 mei Arches National Park

29 mei 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Vanmorgen had ik de wekker om 5 uur gezet maar eenmaal wakker geworden kon ik mijn bed niet uitkomen. Ik ben en zal nooit een ochtend mens worden. Uiteindelijk ben ik een uur later rond 6 uur opgestaan om de drukte in het park voor te zijn. Ondanks Arches National Park 24 uur per dag open is gaat de ranger post (waar je moet betalen) pas om half 8 open. Dit zou inhouden dat iedereen dus door kan rijden zonder te betalen. Er staat wel een bord dat je bij het visitor center moet betalen maar het blijft op goed vertrouwen.

Voor mij geldt deze kwestie niet omdat ik een jaar pas heb gekocht en toegang heb tot alle national parken maar als je niet wil betalen moet je voor half 8 het park in zijn. 'S ochtends is het nog lekker rustig en je komt steeds dezelfde mensen tegen bij de uitkijkpunten. Dat is wel grappig want we zeggen allemaal tegen elkaar hello again.

Vandaag heb ik 16,3 km gelopen en de trails waren niet gemakkelijk. Ik moest over rotsen klimmen en kruipen om bij de bogen te komen maar het was zeker de moeite waard. Op een gegeven moment kwam ik 2 echtparen tegen Sally en Lynn met hun echtgenoten en ze waren al vanaf hun 10 de jaar vriendinnen. Toevallig waren ze ook beide lerares geworden (ik kom die geloof ik alleen maar tegen) en waren beide vervroegd met pensioen gegaan. Ze vroegen aan mij of ik het leuk vond om met ze te hiken en dat heb ik gedaan. Ik heb dus 2,5 uur met Sally en Lynn trails gelopen en hun mannen liepen steeds voorop. We zaten behoorlijk op de praat stoel en hebben de hele trail lopen kletsen. Sally was al 5x in Duitsland geweest want haar familie woont in Dusseldorf maar haar wens is nog een x naar Nederland te gaan. Maar haar man heeft onverwachts zijn baan verloren en ze betalen zich helemaal blauw aan ziektekosten. En daar gaan we weer de geweldige Obamacare wat een verplichte verzekering is. Ze betalen per maand 2400 USD totdat haar man 65 jaar wordt en zijn pensioen krijgt dan gaan de kosten naar beneden want dan kun je de verzekering opnieuw oversluiten. Maar zolang je geen pensioen leeftijd hebt bereikt en ook geen baan hebt gevonden zit je aan de verschrikkelijke Obamacare vast. En hoe ouder je bent hoe hoger de kosten zijn.

Ik vertelde dat ik een eigen website bij hield voor de USA en Europa en toen vroeg Sally heb je er ook Holland op staan dus ik zei eigenlijk niet. Waarop Lynn en Sally zeiden dat het misschien handig is om het toch te doen aangezien er niet al te veel informatie over Nederland te vinden is. En ik dacht waarom ook niet ik zal erover nadenken. We sloten af met een knuffel en Sally en Lynne bedankte mij voor de gezellige wandeling ondanks sommige stukken erg zwaar waren. Het was weer een bijzondere ontmoeting en ervaring alsof we elkaar al jaren kende.

Tijdens de trails kwamen we ook steeds een jong Duits stel tegen die ik later ook weer alleen tegen kwam. Ook met hen raakte ik steeds in gesprek en haar naam was Martine en hij heet Philip. Ze zijn 3 weken op vakantie en doen een rondtrip door de USA. Ze werken beide voor Siemens Finance Investment in Munchen en Martine vertelde wat voor werk ze doet en het was precies mijn werk dat ze uitvoerde. Ze kon niet begrijpen dat het werk was geoutsourced want het is zeer belangrijk werk voor een financieel bedrijf. Ik zei ja wat moet ik zeggen het was niet mijn beslissing. Uiteindelijk kreeg ik een toegangspas voor Dead Horse Shoe State Park waar ik morgen naar toe wil en hun kaartje was 3 dagen geldig. Ze gooien het toch weg en gaven het dus aan mij. Ook dit was weer een hele leuke ontmoeting.

Over Arches National Park het was weer adembenemend. Het is alleen jammer dat er zoveel mensen naar toe komen waardoor je steeds vroeger het park ik moet om de drukte te vermijden. Maar ja dat is niet zo gek als de bevolking wereldwijd maar blijft groeien iedereen wil al het mooie nog zien. Maar desondanks heb ik weer een geweldige dag gehad en prachtige mooie foto' s kunnen maken.

Morgen wil ik nog een trail lopen en daarna ga ik naar Deadhorse Shoe State Park.

Wordt uiteraard weer vervolgd.

1. Johan:
    30 mei 2018
    mooie foto's Monique en groetjes weer van ons he.
  2. Jan Korte:
    30 mei 2018
    Hoi Monique weer een ervaring rijker en gezellige mensen tijdens je trails ontmoet, en weer bijzondere foto's en video heel mooi en apart, het zijn toch gebieden die je niet gauw zal bezoeken als op vakantie naar Amerika gaat en weer een interessante aanvulling voor je website. Een idee om foto's van Amsterdam te plaatsen. nu op naar je volgende trails geniet ervan, groetjes
  3. Inka Cavaliere:
    30 mei 2018
    Eindelijk een foto met jezelf er op. Afgevallen😂😂😂😂
  4. Monique:
    31 mei 2018
    Hi Ink ik heb geen idee of ik ben afgevallen maar dat zou best wel eens het geval zijn met het virus. Ben benieuwd hoeveel ik ben afgevallen. Groetjes