31 mei Monument Valley

31 mei 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Vanmorgen tijdens het uitchecken in het hotel in Moab kwam er een man de lobby binnen lopen en haalde 2 flessen drinken uit de machine en liep weer weg zonder te betalen. Degene die mij hielp excuseerde zich en liep erachter aan. Voor de deur kregen ze ruzie want die man (gast van het hotel) vond dat hij er recht op had en dat het een service van het hotel moet zijn. Nou zo werkt het dus niet want hij pikte gewoon drinken uit de stelling waarvoor betaald moest worden. Die man was zo onbeschoft en bleek later een Fransman te zijn. Toen hij uiteindelijk kwaad was vertrokken en het meisje achter de lobby het drinken had teruggenomen begon ze tegen me te klagen. De laatste tijd hebben ze veel problemen met Europeanen en dat ze zo onbeschoft zijn. Ik schrok daar een beetje van want ik ben een Europeaan en vind het heel erg vervelend dat we over een kam worden geschoren. Ik zei dat ik ook uit Europa kom maar dat ik dit nooit zou doen en toen zei ze ze ruimen ook nooit hun rommel op na het ontbijt mijn collega' s moeten alles opruimen. Ik heb duidelijk gemaakt dat niet alle Europeanen zo zijn maar ik herken wel een patroon. Rond Moab zijn veel Europeanen en die hebben totaal geen geduld en dat merk je in hun manier van rijden en de manier hoe ze een restaurant of hotel binnenlopen. Ik weet niet wat het is maar hun stress gedrag nemen ze mee op vakantie dat valt mij ook op maar ik vind het erg jammer dat wij Europeanen als één gezien worden. De Fransen vind ik een apart volk en kan me voorstellen dat ze niet geliefd zijn (ik spreek uit eigen ervaring).

Maar goed, na het kleine opstootje ben ik richting Kayenta in Arizona vertrokken en de rit duurde 3 uur. Kayenta is een heel klein stadje met een paar hotels, enkele fastfood restaurants en voor de rest is er niet veel te doen. Kayenta wordt beheerd door de indianen want het gebied waar Kayenta ligt is Navajo gebied. Hier ligt ook Monument Valley bekend van de vele western films (waaronder John Wayne). De film Once Upon A Time In The West en the Eiger Sanction met Clint Eastwoods zijn hier ook opgenomen. Ook Back to the Future III is hier deels opgenomen.

Toen ik in het hotel incheckte werd ik gewaarschuwd dat ik geen geld moet geven aan bedelaars (indianen) want veel indianen hebben een alcohol verslaving zei de indiaanse manager van het hotel. Ze zijn hun identiteit verloren en voelen zich geen indiaan meer maar voelen zich ook niet geaccepteerd als Amerikaan. Ze zei dat het hun eigen keuze is en dat ze een keer uit hun slachtoffer rol moeten komen i.p.v. alleen maar alcohol te drinken. Het schijnt een enorm probleem te zijn onder de indianen. Toevallig kwam er een naar me toe voor geld en die heb ik uiteraard weggestuurd.

Na het inchecken ging ik op weg naar Monument Valley dat slechts 15 minuten vanaf het hotel ligt. Met het liedje take it easy van de Eagles vervolgde ik mijn reis naar het prachtige Monument Valley het heilige land van de Navajo Indianen. Eenmaal aangekomen moest ik 20 USD betalen want het nationale park jaar pas is namelijk hier niet geldig. Ze mogen ook casino's plaatsen op hun eigen land en de opbrengst verdwijnt in hun kas en ze zijn namelijk niet verplicht om belasting te betalen. Deze regeling is ooit zo ingevoerd omdat de indianen al jaren lang verdreven zijn van hun land en uiteindelijk naar reservaten werden gebracht. Als compensatie voor wat ze vroeger de indianen hebben aangedaan hoeven ze geen belasting meer te betalen.

Als je het park in gaat wordt al duidelijk gemaakt dat je het heilige land van de Navajo binnen komt en dat je het moet respecteren. Er is een trail die je met de auto kunt doen en de weg is niet geasfalteerd dus je moet heel voorzichtig rijden. Uiteraard heb ik deze trail gedaan want ik wil zoveel mogelijk zien. Overal staan borden dat je niet achter de rotsen mag komen omdat het heilige grond is. Uiteraard ben ik iemand die zich hier keurig aan houdt en niet in mijn hoofd haal om hun wensen niet te respecteren. Op het moment dat ik een foto aan het maken was hoorde ik geschreeuw, dit was niet naar mij toe maar naar mensen die gewoon achter de rotsen liepen dus het heilige gebied van de indianen binnen liepen. Weer hadden mensen niet het fatsoen om dit te accepteren. En uiteraard het waren weer Europeanen die voor problemen zorgden. Soms lees je wel eens in de krant dat iemand in zijn blote reet op een heilige berg heeft gestaan en dan vind men het gek dat ze opgepakt worden. Ik schaam me soms kapot voor het gedrag van een ander terwijl ik me netjes aan de regels hou en zoals vandaag weer bewezen zijn er vele toeristen die geen respect hebben voor een bepaalde cultuur. Lees je eerst in voordat je op vakantie gaat.

Ondanks dat heb ik in ieder geval een hele mooie en fijne dag weer gehad en hele mooie foto's kunnen maken. Bij terugkomst bij het hotel stonden er 2 wilde paarden bij de parkeer plaats want die komen hier namelijk overal voor. Ik hou van dit heilige land!

Ik kan helaas geen filmpjes toevoegen de internet verbinding is te slecht helaas.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    1 juni 2018
    Monique weer een aparte ervaring met Winnetou en zonen.
  2. Johan:
    1 juni 2018
    Hoi Monique het is er wel heel erg droog en dor he.nou groetjes weer van ons he en fijne tocht verder.
  3. Inka Cavaliere:
    1 juni 2018
    Vertelde lexi jou verhaal over de belasting. Zegt ze niet vertellen hier anders willen de surinamers het hier ook in nederland😂
  4. Jan Korte:
    1 juni 2018
    Hoi Monique weer een ervaring rijker met de Europeanen/Fransen wij weten het uit ervaring hoe die Fransen zijn tijdens onze vakanties in Europa en ook in de Provincie Québec ten opzichte van de Engelsprekende gedeelte. Weer mooie en bijzondere foto's uit het gebied van Navajo indianen het droge en ruige land met zijn bijzondere Bergen/rotsen nogmaals heel bijzonder. Geniet van je mooie reis en trails in de natuur en op naar je volgende blog met foto's, groetjes
  5. Linda:
    3 juni 2018
    Hey Monique..heb lekker een week verhalen van je achter elkaar gelezen. Super leuk allemaal. Ook je foto's..en waar je zelf op staat..moet je vaker doen..je ziet er goed uit en lekker bruin.. 👍dacht alleen hoe doe je dat met de was..je bent bijna geen dag ergens vast..(ff nieuwsgierig..hihi)
    Nou mooie reis weer verder.. hoop dat je je internet verbinding houd anders gaan we je leuke verhalen missen🤗