06 okt Charleston

6 oktober 2019 - Mount Pleasant, South Carolina, Verenigde Staten

Vandaag toen wij opstonden was het gelukkig weer heel erg mooi weer. De planning was dat wij meteen naar Charleston zouden rijden maar aangezien wij gisteren heel weinig konden doen hadden wij besloten om nog 2 uur in Savannah te blijven en een gedeelte te bekijken waar we gisteren niet aan toe zijn gekomen. De Savannah van ongeveer 10 jaar geleden (met Marcel) is een andere Savannah dan toen. Toen was het best wel een gevaarlijke plek en op sommige plekken moet je nog steeds niet komen maar Savannah is toch wel behoorlijk opgeknapt en stukken veiliger geworden. Maar wat een prachtige stad is dit met mooie koloniale huizen alsof je in een film decor zit. Ik vind Savannah samen met Charleston de mooiste steden van de USA. De zuidelijke gastvrijheid is ook bijzonder overal waar je komt noemen ze je sweetie. What can I do for you sweetie in elke winkel waar je komt.

Tijdens onze wandeling door Savannah kwamen wij langs een brandweer kazerne nou dan weet je het wel? Een brandweer auto stond op een goede positie zodat mijn vader foto's kon maken. Een andere brandweer auto die ook buiten stond daar stond een brandweer vrouw met 2 mannen te praten. Mijn vader wilde een foto van de brandweer voertuig maken en toen had ik gevraagd of dit mocht en of deze mensen even opzij wilde gaan. En uiteraard dat deden ze. We raakten in gesprek en een man vertelde ons dat hij uit Polen komt en 28 jaar in de USA heeft gewoond en gewerkt. Zijn zoon die bij hem was is in de USA geboren en getrouwd met een Amerikaanse. De brandweer vrouw was de schoondochter van de Poolse man en ze waren op bezoek bij haar. Hij vertelde ons dat hij weer in Polen woonde en dat hij na 28 jaar gewerkt te hebben een heel goed pensioen heeft opgebouwd en dat hij weer naar Polen is teruggegaan want daar leeft hij nu als een god in Frankrijk. Mijn vader gaf een brandweer patch aan de brandweer vrouw en die nam hem mee naar een vitrine van allerlei brandweer patches van de hele wereld. De Nederlandse patch zat er nog niet tussen, helaas hadden ze geen patches om te geven maar de brandweer vrouw was er erg blij mee.

Daarna zijn we weer verder gaan lopen en een ander gedeelte van Savannah gaan bekijken. Op een gegeven moment had ik een mooie foto gemaakt van een kerk en liet ik mijn camera uit mijn handen vallen. Zo stom, mijn camera kapot. De tranen stonden in mijn ogen zo ziek ben ik ervan. Hoe kon ik zo stom zijn om mijn camera te laten vallen maar het gleed gewoon uit mijn handen. Dit is al de 2de keer dat dit mij overkomt en voortaan zal ik een riempje kopen zodat ik de camera aan mijn pols of hals kan hangen. Dit gebeurt mij geen derde keer meer, gelukkig heb ik nog een camera bij me met een riempje dus bij deze zal het niet gebeuren.

Na dit voorval reden we richting Charleston met op de achtergrond de bekende groep Lynyrd Skynyrd - sweet home alabama op de radio.Dit liedje wordt helemaal grijs gedraaid hier in het zuiden want deze groep wordt hier op handen gedragen. Vooral de tekst over Neil Young;

Well I heard Mister Young sing about her
Well I heard old Neil put her down
Well, I hope Neil Young will remember
A southern man don't need him around anyhow

Neil young de bekende zanger heeft zich ooit in een liedje negatief uitgelaten over het zuiden. De bekende zuidelijk groep Lynyrd Skynyrd heeft meteen een tegen lied gemaakt dat Neil Young niet welkom is in het zuiden. Sinds ik de betekenis van dit liedje ken vind ik deze plaat steeds beter worden.

Eenmaal aangekomen in Charleston zijn we een gedeelte van charleston gaan verkennen. Charleston werd opgericht in 1670 als Charles Town, ter ere van koning Charles II van Engeland. Charles Town speelde een belangrijke rol in de slavenhandel , die de basis legde voor de omvang en rijkdom van de stad die voornamelijk bestond vanwege de tabak en katoen.

Tijdens onze wandeling zag ik een ijssalon en had trek in een ijsje. Wat bleek je kon hier ook Nederlandse poffertjes eten, ik vroeg aan degen die ons bediende of de eigenaar een Nederlander was omdat de poffertjes er in het Nederlands stond en inderdaad ze bevestigde dat de eigenaar Nederlands is. Toen had ik trek in een Belgische chocolade ijs, wat bleek het was uitverkocht! Typisch weer een Nederlander die veel te weinig inkoopt want ik heb dit nog nooit in de USA meegemaakt dat iets is uitverkocht en zeker geen ijs.

Aan het begin van de avond zagen wij een enorme rij staan bij een restaurant en waar het druk is is het meestal goed. Wij hebben ons aangesloten en waren benieuwd naar dit restaurant. Het restaurant heet Jestine's Kitchen en staat bekend om zijn lokale voedsel. Wij hebben goed gegeten maar we vinden de Applebee's lekkerder waar wij morgen weer naar toe gaan. Wordt weer vervolgd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Keep Smiling:
    7 oktober 2019
    Je moet en zal iets aparts meemaken, maar een riem(pje) aan de pols is een oplossing.
  2. Johan:
    7 oktober 2019
    je zal wel een reisverzekering hebben Monique en dus kan je het daar claimen en ach de prijzen zijn niet zo hoog meer gelukkig!veel plezier weer en groetjes.
  3. Inka Cavaliere:
    7 oktober 2019
    Erg mooi en leuk omschreven😘
  4. Bianca:
    7 oktober 2019
    Jeetje wat n pech met je camera! Mocht je nog geen nieuwe koffer hebben, ik heb hetzelfde mee gemaakt toen ik in de US was, ik heb toen een mooie nieuwe samsonite gekocht bij TJmaxx die winkel zit echt overal. Succes met de hitte en Genietse nog!
  5. Monique:
    8 oktober 2019
    Bedankt voor jullie reacties, ik denk niet dat ik geld krijg omdat ik zelf de camera heb laten vallen. Bedankt Bianca, inmiddels een koffer gekocht bij Marshal. Groetjes allemaal