12 juni Jackson / Wyoming

12 juni 2018 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Allereerst wil ik jullie even informeren dat ik geen ontvangst heb op mijn telefoon (voor degene die mij proberen te bereiken). Ik zit namelijk de komende 4 dagen in een nationaal park en hier hebben ze geen verbinding met de buitenwereld, behalve de ranger station.

De temperatuur was vandaag wat aangenamer dan de afgelopen 2 dagen. Het is nu ongeveer 22 graden en de extreme koude wind is bijna weg. Vandaag ben ik een aantal trails gaan lopen in het prachtige Grand Teton National Park. Het is gelukkig ook niet extreem druk met toeristen en daarom vind ik dit een van de prettigste parken tot nu toe. Je kunt hier heerlijk wandelen en je komt over wildlife tegen (wilde dieren) tegen maar gelukkig geen beren. Ik wil ze wel tegenkomen maar dan wel van een afstand want ze zijn nu erg beschermend omdat ze cubs (jongen beren) hebben. Het is leuk om ze te zien maar als je er nu letterlijk tegen aan loopt zal moeder beer meteen in de bescherming gaan wat natuurlijk logisch is want de mensen zitten in hun leefomgeving. Vandaar dat de mensen iets meer moeten opletten en zorgen dat ze niet te dicht bij komen.

Tijdens een wandeling kwam ik uiteraard weer 2 Amerikanen tegen David en Jackie. David heeft zijn eigen bedrijf (eenmanszaak) en is timmerman en Jackie was office manager maar is sinds 10 dagen gepensioneerd. Jackie is 62 jaar en is nu al met pensioen gegaan. Ze komen uit San Diego en rijden met hun camper kriskras door de USA. Jackie wilde eerder met pensioen omdat er veel mensen om hun heen zijn weggevallen en wilde alles uit het leven halen. Ik vertelde haar dat ik precies hetzelfde denk en ook meer wil genieten van het leven want ondanks ik maar 51 jaar ben heb ik altijd 40 tot 60 uur in een week gewerkt. Men zou niet naar het aantal jaren moeten kijken maar het aantal uren wat men heeft gewerkt in zijn leven. En aangezien ik al vanaf mijn 18de fulltime werk verdien ik zeker wel even een time out in mijn leven en Jackie was het er helemaal mee eens. Jackie en David vroegen of ik met ze mee wilden wandelen naar het zwanenmeer (nee geen opera) maar een meer vol met zwanen. Ik vroeg aan ze wat er zo bijzonder is aan de zwanen en ze vertelde mij dat zwanen in de USA best wel zeldzaam zijn. Je ziet ze bijna niet meer terwijl wij er in Nederland duizenden hebben. Je kunt het je niet voorstellen en als ik inderdaad erover nadenk zie ik inderdaad weinig zwanen in de USA. Ze zijn er wel maar op een hand te tellen. Ik was echt verbaasd hierover. Ze vertelde mij ook dat ze heel vaak naar Yosemite National Park gaan want het is maar 6 uur rijden vanaf hun huis. Toen dacht ik aan Marion en Ed en vroeg aan ze of ik Marion goed advies had gegeven. En ja Marion het is goed dat jullie via de oostkant binnen komen want de westkant van het park is altijd druk in het hoogseizoen en dat is file rijden. De oostkant is rustiger. Ze raadde Glacier Point aan maar dan zouden jullie eventueel de camper in Yosemite Village moeten zetten en vanaf daar de shuttle nemen alleen moet je voor 8 uur 's ochtends al op een parkeerplaats in Yosemite village staan. Maar het is zeker de moeite waard om de zonsopgang hier te gaan bekijken. Dit was dus de tip van Jackie en David. Ik bedankte ze voor het aanbod om mee te wandelen maar ik ben hier niet echt om zwanen te bekijken ik zie er genoeg in Nederland.

Dus ik vervolgde mijn reis naar een ander gedeelte van het park waar ik meer wildlife zag dan tijdens mijn eerste trail. Ik had in de plaatselijke supermarkt in Jackson een eiersalade gekocht en deze ging ik lekker opeten tijdens mijn trail. Toen ik op een rots zat en aan het genieten was van mijn broodje eiersalade en de omgeving viel mij iets op. Het krioelde van de grond eekhoorns (niet te verwarren met de eekhoorns die wij kennen). En omdat ik daar rustig zat was ik onderdeel van de natuur en de wildlife.

Grondeekhoorns leven over het algemeen in sociale groepen. Als verblijf leggen ze onder de grond gangen en burchten aan. Zo kunnen deze gangen uitgroeien tot onder de grond aan elkaar verbonden steden. Deze holen liggen in de regel vrij dicht bij elkaar, en vormen kolonies. Veel soorten grondeekhoorns leven in familiegroepjes, bestaande uit meerdere verwante vrouwtjes die samenwerken met het behouden van een territorium en de zorg voor de jongen. Onverwante mannetjes sluiten zich aan bij deze familiegroepjes, en bij sommige soorten helpen ook de mannetjes mee met de zorg voor de jongen. Toen ik daar dus zat was ik deze beestjes aan het observeren en ik zag dat er een op de uitkijk stond die de andere waarschuwen als er gevaar dreigt. Het is vergelijkbaar met de stokstaartjes. En ik zat daar maar op die steen en kon het hele schouwspel bekijken en ze voelde zich niet eens bedreigd door me maar hielden me wel heel erg goed in de gaten. Toen vloog er een roofvogel boven me en toen maakte de eekhoorn een hele schel geluid en weg waren ze allemaal. Wat een bijzondere beesten zijn dit en ik heb ook een paar mooie foto' s kunnen maken. Dan zie je pas echt hoe ontzettend mooi de natuur is als je het in het wild zelf meemaakt behalve wat je op tv ziet. Schitterend gewoon ik werd er zo vrolijk van.

Ook waren er wel duizenden vlinders te zien wat ik ook merkwaardig vond. En heel bijzonder maar ik heb er helaas geen foto van kunnen maken kwam er ook nog even een bever met zijn grote kop boven het water kijken die zag mij kennelijk wel als een bedreiging want ik heb hem helaas niet meer terug gezien.

Daarna ben ik een andere trail gaan lopen en kwam ik een paar bizons en een Pronghorn (gaffelantiope) tegen en deze foto is gelukkig wel goed gelukt. Toen het 5 uur was begon ik toch honger te krijgen en ben ik weer teruggereden naar Jackson en heb hier heerlijk buiten op een terras een heerlijke zalm gegeten en om het goed af te sluiten heb ik als toetje een haagen dazs ijsje gegeten (eindelijk weer na 3 weken vanwege mijn virus kon ik het niet meer eten).

Dit was voor mij een zeer geslaagde dag geweest en morgen ben ik weer de hele dag in Grand Teton en ben ik van plan om een trail te gaan lopen naar de watervallen.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    13 juni 2018
    Monique dit waren weer veel leuke gebeurtenissen.
  2. Johan:
    13 juni 2018
    hoi Monique leuke foto's weer hoor,veel plezier en de groetjes weer van Liesbeth en mij.
  3. Jan Korte:
    13 juni 2018
    Hoi Monique weer mooie foto's en weer een mooi verhaal, dit is wel een heel bijzondere vakantie midden in natuur prachtig dit is wat anders dan de steden in de USA en Canada.
    Geniet van je mooie reis, groetjes
  4. Marion:
    Hoi Monique!

Je hebt ons alleen maar goede adviezen gegeven! Jij zou echt de reiswereld in moeten gaan. Daarnaast vertel je overal zo enthousiast en uitgebreid over dat het bjna lijkt of we er zelf bij zijn. Ik hoop dat je nog een aantal prachtige trails voor de boeg hebt. Have fun!