13 juni Jackson / Wyoming

13 juni 2018 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan om een trail van 12 km te lopen. Het was weer een zware klim want ik moest de berg op om bij een waterval te komen. Het uitzicht was adembenemend en eenmaal aangekomen bij de waterval ruste ik even uit. Toen kwam ik twee Amerikanen tegen en we raakte in gesprek. Ze komen uit Maine en wonen vlakbij Acadia National Park. Ze gaven ook aan dat ze het helaas in de nationale parken erg druk vonden worden en dat het toch wel een probleem aan het worden is. Ik vertelde ze dat ik HBO Duurzaam Toerisme aan het studeren ben en ik een plan moet schrijven hoe we duurzaamheid kunnen doorvoeren in het toerisme. Aangezien ik dit deze vakantie al van heel veel mensen heb gehoord en uiteraard zelf heb ondervonden rest mij een taak om over de Nationale Parken te schrijven. De opdracht mag je zelf verzinnen als het maar duurzaam is. Behalve dat ik het enorm naar mijn zin heb en op reis ben kan ik deze ervaringen erg goed gebruiken in mijn studie. Ze vertelde mij ook dat de rangers het extreem druk hebben en teveel taken hebben waardoor ze geen tijd meer hebben om op te treden wat niet ten goede komt van de natuur. Daarom wordt duurzaamheid ook steeds belangrijker en ik ben blij dat ik aan deze studie begonnen ben.

Tijdens het lopen van de trail schrok ik me rot, het was geen beer maar ik stond oog in oog met een hert. Ondanks herten niet gevaarlijk zijn schrik je toch want je verwacht zo'n groot beest niet voor je neus. Hij stond achter een boom en keek me met zijn grote ogen aan en daarna nam hij het hazenpad. Wat een leuke belevenis was dit weer. Hoog in de bergen kom je minder wildlife tegen dan in het dal omdat daar minder voedsel is. Maar eenmaal aangekomen in het dal zag ik een bever in het water allerlei taken vervoeren met zijn bek en bouwde aan zijn dam. De bever was wel erg schuw en soms verstopte hij zich onder water om even later weer ergens boven water te komen. Wat een leuke beesten zijn dit en ik heb dit vandaag weer mogen aanschouwen.

Later op de dag heb ik 2 agenten in Jackson op een paard gesproken. Ze waren heel erg vriendelijk en een agent vertelde mij dat hij gezagvoerder is geweest op een boeing 737 en vaak in Amsterdam verbleef en wat een geweldige stad dat was. Later toen hij gepensioneerd was heeft hij zich aangemeld als vrijwilliger bij de politie dus ze helpen de politie met kleinere zaken zoals verkeersovertredingen enz. Zaken waar de politie geen tijd voor heeft. Als vrijwilliger mogen ze geen wapen dragen hij vond het een rare regeling omdat in de staat Wyoming iedereen juist een wapen mag dragen maar alleen niet de vrijwilligers politie. Dat vond ik ook erg vreemd. Ik heb ze 2 patches gegeven en ze waren er heel erg blij mee maar ze hadden geen patches bij hun. Na een half uur een leuk gesprek te hebben gehad gingen ze weer verder met hun werk.

Eenmaal teruggekeerd op mijn hotelkamer deed de tv het niet. De werkster heeft waarschijnlijk bij het afstoffen een draad los gemaakt dus de monteur kwam langs en hij had het meteen opgelost. We hebben nog een half uur staan praten over Amerika en Europe en voornamelijk Amsterdam en hij was zo onder de indruk van mijn verhalen dat hij een opmerking maakte waarom wordt je geen tourguide in Amsterdam. Want ik zou meteen een tour bij je boeken. Want ik vertelde namelijk ook over de gescheidenis van New York dat wij Nederlanders New York hebben gesticht en hij wist het nog geen eens. Hij was zo onder de indruk van mijn verhalen dat hij echt zei je moet tourguide worden want je verteld ontzettend leuk en het is heel leerzaam. Om heel eerlijk te zijn overweeg ik het, niet omdat hij het heeft gezegd (zijn naam is Stephen) maar omdat ik het al langer in mijn hoofd heb zitten. Het verdient niet erg veel maar ik heb gehoord dat je aan je fooi heel veel kunt verdienen. Ik zal er in ieder geval goed over nadenken want ik heb dit vaker gehoord dat ik hier wel eens erg goed in zou kunnen zijn.

Morgen vertrek ik naar Yellowstone National Park en ben dus weer niet bereikbaar behalve als ik in mijn hotel ben. Ik rij niet meteen naar mijn hotel toe want de kamer wordt pas rond 3 uur vrijgegeven en daarom heb ik besloten dat ik meteen Yellowstone ga verkennen. Dus als jullie geen bericht hebben ontvangen betekend dit dat ik in Yellowstone ben.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    14 juni 2018
    Monique weer een leuk verhaal.
  2. Jan Korte:
    14 juni 2018
    Hoi Monique weer een leuke ervaring opgedaan en je gesprekken met div: mensen over de natuur. Momenteel woeden er bosbranden in Colorado en in Wyoming waarschijnlijk aangestoken dit is wat gekken doen met de natuur. Morgen naar het beroemde Yellowstone Park, een goede reis en tot je volgende blog, groetjes
  3. Johan:
    14 juni 2018
    hoi Monique leuke foto's weer en ja die drukte jij bent niet de enigste die wil kijken natuurlijk en daar zal je weinig aan kunnen veranderen,jij gaat natuurlijk ook alles bekijken he nou fijne reis weer en groetjes van ons.