19 juni Rapid City / S Dakota

19 juni 2018 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Vandaag heb ik heel veel gedaan ondanks het weer erg slecht is. Er zijn zelfs waarschuwingen van overstromingen omdat er zoveel regen valt. Ik heb de komende week even gekeken maar het weer blijft slecht en uiteraard ben ik zeer teleurgesteld want je kunt niks doen.

Vandaag ging ik als eerste naar het Crazy Horse Monument. Het Crazy Horse Memorial is een monument dat op dit moment wordt uitgehouwen in het graniet van de Black Hills, ter ere van de 19e-eeuwse Lakotaleider Crazy Horse. Wanneer het af is, zal het Crazy Horse uitbeelden, rijdend op een galopperend paard. Het beeld zal 195 meter lang en 172 meter hoog worden. De bouw wordt gefinancierd met giften terwijl Mount Rushmore gefinancierd is door de staat (hoe krom is dit).

Ik had weer een bus tour geboekt om iets dichter bij het monument te komen maar doordat het begon te onweren mochten we de bus niet uit voor onze veiligheid. De ramen van de bus mochten wel open dus ik heb alsnog een foto kunnen maken.

Nadat ik Crazy Horse had bezocht ben ik naar Custer state park gegaan. Custer State Park ligt in het heuvelachtige landschap van de Black Hills, met een oppervlakte van 287 km² is het een van de grootste staatsparken van Amerika. Er leven meer dan 1500 bizons in het park. Verder komen er berggeiten, dikhoornschapen, diverse soorten herten, elanden, coyotes en diverse katachtigen, zoals de bergleeuw en de bobcat, in het park voor. Op een afstand heb ik bizons gezien maar ik denk ook dat de wildlife aan het schuilen zijn voor het slechte weer.

Als laatste heb ik Mount Rushmore bezocht. Het toont 18 meter hoge, uit graniet gehakte portretten van vier Amerikaanse presidenten: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln. Het monument herdenkt de geboorte, groei en ontwikkeling van de Verenigde Staten. Ik ben hier ooit eerder geweest en toen had ik prachtige foto's kunnen maken omdat de zon scheen. Vandaag zijn ze somber dus ik zal deze niet gebruiken voor mijn website helaas.

Het weer is hier zo extreem dat er overstromingen zijn, dit zag ik net op televisie. Een stuk van de interstate 23 is verdwenen in een sinkhole door de zware regenval. Morgen wordt het ook een regenachtige dag met zware onweersbuien helaas. Gelukkig rij ik over de interstate 90!

Als afsluiter ben ik naar een van mijn favoriete steak restaurants geweest "Longhorn" en heb hier een lekker steak met broccoli gegeten. Verbaasd hoorde ik de muziek van Ilse de Lange en Waylon op de achtergrond met het liedje Calm after the storm.

Morgen vertrek ik naar het plaatsje Wall in South Dakota, en ga ik Badlands National Park bezoeken. De rit duurt maar 1 uur maar omdat ik niet zo vroeg kan inchecken zal ik eerst weer het park bezoeken en daarna pas gaan inchecken.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    20 juni 2018
    Jammer van het slechte weer.
  2. Jan Korte:
    20 juni 2018
    Jammer Monique het is niet anders je kan niks anders doen dan afwachten. Je foto's zijn mooi geworden ook die koppen van de vier presidenten, teveel zon op die koppen is ook niet mooi. En nu weer op naar je volgende bestemming met hopelijk beter weer, Groetjes
  3. Johan:
    20 juni 2018
    jammer voor je dat het steeds zo slecht weer is maar toch nog gelukte foto's!fijne reis verder en groetjes van ons.