19 mei Colorado springs

19 mei 2018 - Colorado Springs, Colorado, Verenigde Staten

Gisterenavond heb ik helaas erg slecht geslapen want ik had een klopgeest de hele nacht. Het weer was zo extreem slecht dat ik ook nog een paar keer per nacht wakker werd van de enorme donderklappen waarbij mijn bed trilde. Zoals al eerder aangegeven kan het weer hier erg extreem zijn en dit was ook het geval. Toen ik vanmorgen in het hotel uitcheckte heb ik aangegeven dat ik slecht had geslapen door het geklop de hele nacht. Ik kon niet traceren waar het vandaan kwam. Maar wat bleek? Er raasde een enorme storm over de midwest wat een hurricane categorie 1 bleek te zijn. Op het dak was een rooster omgewaaid en die konden ze niet repareren tijdens de storm dus dat was mijn klopgeest de hele nacht! Door het ongemak kreeg ik duizend punten op mijn hotel account bijgeschreven waardoor ik weer een gratis overnachting kan krijgen.

Ook was er in een korte periode zo extreem veel regen gevallen waardoor er rivieren buiten hun oevers treden en het stopte niet met regenen. Ik dacht wat moet ik nou want ik moet naar mijn volgende bestemming en heb uiteraard de reis toch gemaakt. De reis ging niet zonder slag of stoot, ik had ontzettend veel last van de storm en de aqua planning op de wegen (sommige wegen zijn niet zo goed in de USA door achterstallig onderhoud). Bovendien heb ik veel ongelukken onderweg gezien waarbij er een is die me bij is gebleven vandaag. Er lag een vrachtwagen over de weg (weggeblazen door de storm) en die arme chauffeur lag levenloos naast de vrachtwagen. De hulpdiensten waren gelukkig al ter plaatse maar het heeft veel indruk om me gemaakt.

De rit zou normaal gesproken 4 uur duren maar ik heb er 5,5 uur over gedaan vanwege de ongelukken en het slechte weer. Toen ik eenmaal in de staat Colorado arriveerde had ik niet verwacht dat het hier zo extreem druk zou zijn. Bovendien rijden ze hier als gekken en zijn erg gestrest wat ik niet gewend ben van de Amerikanen. De hele reis heb ik dit nog niet meegemaakt maar ook niet tijdens al mijn reizen in de USA. Ik kon het maar niet begrijpen en ik vroeg me maar steeds tijdens de rit af wat is er hier in godsnaam aan de hand.

Gisteren (dus voor de storm) was het 30 graden en behoorlijk warm, vandaag is het 6 graden dus een temperatuur verschil van 24 graden. Je begrijpt wel dat ik het verschrikkelijk koud had vandaag terwijl ik de juiste kleding bij me heb. Ondanks het slechte weer ben ik toch naar de Garden of the Gods gereden een park waarvoor ik hier ben gekomen. Eenmaal aangekomen ben ik naar het visitor center gegaan voor een plattegrond van alle trails en raakte daar in gesprek met Mary en haar collega's. Ik vertelde over mijn ervaringen en dat ik niet had verwacht dat het zo extreem druk zou zijn in Colorado en toen kreeg ik dus de antwoorden op mijn vragen.

Sinds het legaliseren van Marihuana in 2014 heeft de staat Colorado een heel groot probleem erbij gekregen. Het trekt zoveel publiek aan (vandaar de drukte) en het zijn meestal ook mensen die ze hier niet graag willen hebben. Zoals Mary zei het trekt de verkeerde mensen aan en dit willen we niet in Colorado. De drukte op de weg en het asociaal verkeer gebruik komt door mensen die hier niet wonen. Ondanks het gelegaliseerd is trekt het teveel drugs toerisme aan en sindsdien zijn de criminaliteit cijfers ook omhoog gegaan. Een ander groot probleem is dat er veel meer auto ongelukken zijn omdat men onder invloed achter het stuur gaat zitten. Colorado was een veilige staat en de criminaliteitscijfers waren heel laag. De politie konden het makkelijk aan maar nu niet meer er moet meer politie bij komen en dit is nou het probleem. Om meer politie aan te nemen moet dit van het belastinggeld betaald worden. In Colorado bestaat er een wetgeving dat de inwoners van Colorado mogen meebeslissen en zelfs bepalen of er meer belasting geëind mag worden. Het is democratischer maar het kan ook tegen je werken zoals nu dat er meer politie bij moet komen. Het legaliseren terugdraaien schijnt ook geen optie meer te zijn want de staat Colorado verdient veel te veel aan het legaliseren van Marihuana.

Toen vertelde Mary dat er ook een artikel in de krant heeft gestaan over het drugsbeleid van Amsterdam en dat wij Amsterdammers genoeg hebben van het toerisme. Toen heb ik ze uitgelegd dat we genoeg hebben van het drugs toerisme maar niet van de mensen die Amsterdam bezoeken om de cultuur en musea. En daar sloten ze zich bij aan. Dus vandaag weer iets geleerd over de staat Colorado.

Nadat ik Mary gedag had gezegd ben ik een uurtje naar de Garden of Gods geweest en toen sloeg het weer om en moest ik helaas afhaken. Ondanks dat heb ik toch nog een paar mooie foto's kunnen maken. De verwachting voor morgen is niet goed maar ik hoop op het beste en dat ik morgen lekker de hele dag trails kan lopen.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    20 mei 2018
    Erg heftig allemaal. Op naar leukere dingen!
  2. Jan Korte:
    20 mei 2018
    Heftig wat je hebt meegemaakt tijdens je trails het slapen en onderweg, over die afstanden kan je van alles tegen komen, we weten wat het betekend als het noodweer losbarst, hopelijk wordt het weer beter en kan je weer je ding doen waarvoor je daar naar toe bent gegaan, groetjes
  3. Jan Korte:
  4. Johan:
    20 mei 2018
    je maakt wel allerlei weertypes mee he.
  5. Debby:
    20 mei 2018
    Haha had jij weer.. een klopgeest😀😀. Maar vervelend dat je slecht geslapen hebt. En dan nog zo koud. Nou op naar beter weer..
  6. Robert:
    21 mei 2018
    Jahoor, stel je voor dat alles spoedig verloopt. Hopelijk laat je het slechte weer nu achter je en reis je de zon tegemoet. In ieder geval maak je een hoop mee. Veel reisplezier!