20 juni Wall / S Dakota

20 juni 2018 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Vanmorgen heb ik even moeten wachten om te vertrekken want er was een wolkbreuk in Rapid City en de straten stonden allemaal blank. Onderweg naar het plaatsje Wall zag ik dat rivieren buiten hun oevers waren getreden. Er is al in jaren niet zoveel regen gevallen dan in een week tijd. Gelukkig heb ik maar een uur moeten rijden in het slechte weer om op mijn volgende bestemming aan te komen. Het plaatsje Wall ligt slechts 10 km vanaf Badlands National Park en daarom heb ik hier mijn hotel geboekt. Hier zijn slechts een paar hotels en 1 restaurant en een subway waar ik vanavond mijn broodje heb gehaald. Ik had vanavond geen behoefte aan een hamburger met patat en heb een heerlijk broodje tonijn gegeten buiten bij het zwembad (om 6 uur vanavond) toen de zon eindelijk een beetje doorkwam.

De Badlands zijn ontstaan door water- en winderosie van lagen sediment. De Badlands zijn een droog gebied met weinig frequente, maar erg heftige neerslag, weinig begroeiing en zachte rotsen. In de Badlands zijn fossielen van paarden, schapen, neushoorns en varkens gevonden. In Badlands National Park zie je overal prairiehondjes (ik kon helaas niet stoppen om ze te fotograferen) maar het zit er vol mee. Het is niet te geloven hoeveel er zijn. Ook vind je hier veel bighorn sheeps en ik dacht zelfs dat er een mij ging aanvallen. Ik hou altijd afstand en in ene kwam er een mannetje naar me toe rennen en maakte een grof geluid. Ik ben maar meteen naar mijn auto gelopen want het zal me toch niet gebeuren dat ik door een bighorn wordt aangevallen. Gelukkig liep hij langs mijn auto maar het was close.

Het klinkt gek maar ik had niet al teveel verwachtingen van Badlands National Park. Waarom weet ik niet. Maar eenmaal aangekomen in het park vond ik het weer adembenemend mooi en ik had geluk met het weer het bleef grotendeels droog. Tot 3 uur toen brak de hel los en heb ik een uur in mijn auto geparkeerd gezeten want het kwam weer met bakken de hemel uit. In het park zag ik 2 Nederlanders ik herken ze altijd meteen aan hun kleding en aan hun haar. Later in mijn hotel kwam ik dezelfde mensen weer tegen en inderdaad het waren 2 Nederlanders en ze kwamen weer uit Brabant. De USA is kennelijk geliefd bij onze Brabanders. Het valt me ook altijd op dat er in Brabant veel steak restaurants zitten die in Noord Holland moeilijk te vinden zijn. Dit was hun derde trip naar de USA. Ze waren eerst naar Florida geweest, toen de westkust en nu was de midwest aan de beurt. Ze zijn hier in totaal 3 weken en dit was hun 2de week en ze zijn begonnen en eindigen in Denver. Alleen het weer valt ze erg tegen ze hebben al 2 weken slechts weer want in Colorado was het ook erg regenachtig. Ik heb dan geluk gehad als ik het zo hoorde. IK blijf het zeggen, gelukkig kunnen we het weer niet beïnvloeden (of juist wel?) maar alles ziet er anders uit als de zon schijnt.

Morgen heb ik weer een lange rit voor de boeg (4,5 uur rijden) want ik moet nu langzaam mijn reis gaan afbouwen en weer richting Chicago rijden. Morgen rij ik naar Sioux Falls, ik heb dit als tussenstop gekozen maar er schijnen een paar kleinere watervallen te zijn die ik ga bezoeken. 'S avonds ga ik lekker eten bij de Olive Garden een van mijn favoriete Italiaanse restaurants. Het eten is erg goed, goedkoop en je krijgt heel veel waar voor je geld. Echt een aanrader voor de mensen die nog naar de USA gaan.

Wordt uiteraard weer vervolgd.

1. Karel:
    21 juni 2018
    Gelukkig toch nog even de zon gezien en een aparte omgeving met dieren.
  2. Silvana:
    21 juni 2018
    Wat jammer Monique, dat het weer zo je vakantie beperkt. Je zou verwachten dat in mei/Juni het wel mooi zou zijn, maar zijn er misschien andere maanden wanneer je t beste naar de midwest kan gaan?
  3. Johan:
    21 juni 2018
    hopelijk krijg je de laatste dagen nog wat beter weer Monique!groetjes weer van Liesbeth en mij.
  4. Jan Korte:
    21 juni 2018
    Hoi Monique helaas de laatste dagen tegenvallend weer maar toch weer leuke foto's en video, je gaat nu de dagen tellen en hopelijk toch nog beter weer met zon een goeie reis en tot je volgende blog, groetjes