23 juni Galena / Ilinois

23 juni 2018 - Galena, Verenigde Staten

Mijn laatste reisblog.

Voordat ik vanmorgen Wisconsin verliet heb ik eerst nog een klein uurtje een trail gelopen. Deze trail kijkt uit over de stad La Crosse en de mooie omgeving van Wisconsin. Ik wist niet wat ik van Wisconsin moest verwachten omdat ik hier nog nooit ben geweest maar het heeft mijn interesse gewekt. Wat een mooie omgeving is dit weer. Wisconsin is erg groot maar het gedeelte wat ik heb gezien waren voornamelijk moerassen, wetlands en heuvel/klein gebergte en heel veel natuur (groen en bomen). Ik denk dat ik me eens een keer meer in deze staat ga verdiepen want ik denk dat Wisconsin heel veel te bieden heeft. Juist de kleine plaatsjes waarvan ik geen hoge verwachtingen had hebben mij het meest verrast.

Nadat ik mijn trail had gelopen ben ik richting Galena in Ilinois gereden. Dit stadje ligt 2,5 uur vanaf Chicago dus ik moet morgenochtend vroeg op om op tijd in Chicago aan te komen. Ik wilde dit stadje graag zien want dit is een toeristenbestemming onder de amerikanen en waar het massatoerisme nog niet is doorgedrongen.

Maar Galena is vernoemd naar de mineraal Galena die 1000 jaar geleden gevonden werd door de Native Americans. Later werd Galena bekend om zijn vele stoomboten en het was de woonplaats van Ulysses S. Grant, een generaal tijdens de burgeroorlog en tevens de 18de president van de USA. Ook ben ik erg onder de indruk van Galena. Het is een oud gezellig stadje en de parken zijn weer heel erg goed verzorgd. Alleen was er vandaag een groot wijnfestival waardoor de parkeergelegenheid beperkt was en het even zoeken was naar een plekje wat ik niet gewend ben in de USA. Ik ben blij dat ik Galena heb gezien en ook dit is zeker een bezoekje waard.

Helaas is dit mijn laatste reisdag (morgen naar de luchthaven tel ik niet mee). Ik wilde dit niet dagelijks op mijn reisblog zetten want ik wilde alleen de leukste ervaringen met jullie delen maar ik ben nog steeds behoorlijk ziek. Ik ben er ook van overtuigd dat ik helemaal geen last heb gehad van hoogteziekte maar dat ik toen al iets in mijn lichaam had zitten wat daar niet thuis hoorde. Ik heb vroeger in mijn jeugd heel veel geskied en geloof me ik heb op hogere hoogtes gezeten in Zwitserland en nog nooit last gehad van hoogteziekte. Maar omdat ik me niet lekker voelde en de locals me vertelde dat ik waarschijnlijk last had van hoogteziekte heb ik dit aangenomen van ze.

Mijn bezoek aan de dokter gaf me een uitslag dat ik een bacterie bij me droeg waarvoor in antibiotica heb gehad. Je zou dan denken dat de bacterie nu gedood zou zijn. Ook had ik waarschijnlijk hepatitis A opgelopen omdat mijn leverfunctie niet goed was maar ik heb helemaal geen geelzucht of iets gehad dus ik twijfel over de diagnose. Ik heb voor dinsdag maar een afspraak gemaakt met de dokter in Nederland en vraag een geheel onderzoek want ik ken mijn eigen lichaam er is iets niet goed in mijn lichaam. Ondanks dit, heb ik al mijn trails voornamelijk gelopen op pure wilskracht en de drang en de nieuwsgierigheid die ik heb voor dit prachtige land. Ik heb getwijfeld om mijn vakantie vroegtijdig af te breken, niet omdat ik het niet naar me zin had maar omdat ik zo ziek was. Ik kom al 30 jaar in de USA en dit is mij nog nooit overkomen, bovendien is Amerika een veilig land en je hebt geen vaccinaties nodig. Afhankelijk wat ik heb (hoop dat ik snel de uitslag heb) overweeg ik toch om me voortaan in te laten enten tegen buiktyfus enz. (laat me even goed voorlichten in Nederland).

Ondanks ik heel veel heb gedaan tijdens deze reis heb ik ook heel veel dingen niet kunnen doen doordat ik zo ziek was. Dit is een enorme teleurstelling voor mij want ondanks ik vaak naar de USA ga kom ik niet snel meer in de midwest want ik wil elke keer wat anders zien.

Zoals jullie weten ben ik ook bezig met een HBO opleiding duurzaam toerisme en tijdens deze reis heb ik heel goed na kunnen denken over mijn scriptie die ik moet schrijven tijdens mijn studie. En jullie raden het al! Mijn scriptie gaat over de Nationale Parken. Ik heb bepaalde dingen gezien waardoor ik me erg druk heb gemaakt. Ik heb er met de rangers over gesproken en die vertellen me telkens dat je de natuur niet kan en mag afsluiten voor publiek maar ik ben het daar niet mee eens. Als er overal borden staan dat je wildlife niet mag voederen dan moet je gewoon streng optreden en deze mensen toegang tot het park ontzeggen. Ik kan hier hele hoofdstukken over schrijven maar dit ga ik niet doen maar je doodt de dieren door ze eten te geven. De mens brengt al heel veel schade aan natuur en wildlife toe en door soft beleid van handhavers en regeringen is er over 20 jaar geen mooie natuur en wildlife meer over. Daarom ben ik ook aan deze studie begonnen om een steentje bij te dragen aan de bescherming van de natuur en om mensen voor te lichten. Jullie hebben mijn foto's gezien van de wildlife hoe erg is als je straks geen foto's meer van ze kan maken of van ze kan genieten in de vrije natuur.

Ik vind ook dat veel Nederlanders vooroordelen hebben over de USA, dit zijn vaak mensen die nog nooit in de USA zijn geweest. Je kunt niet een heel land over een kam scheren als de verkiezingsuitslag je niet aanstaat dit heet nu eenmaal democratie! Amerika is verdeeld maar ook in Nederland is veel verdeeldheid. Je kunt zeggen wat je wil en dat is ieder zijn mening maar ik vind het toch een eerlijker systeem dan in Nederland. De premie in de gezondheidszorg in de USA is een drama en moet snel hervormd worden. Dit is heel slecht geregeld hier in de USA. Maar hier zijn geen wachttijden van een jaar voor een operatie! Mijn vader wacht al langer dan een jaar (Antonie van leeuwenhoek en AMC) en ik vind het belachelijk lang. Toen ik het verhaal vertelde in de kliniek schrokken ze van de wachttijden.

Elke vier jaar wordt er plaatselijk een nieuwe commissaris, burgemeester en zelfs de lijkschouwer gekozen. Als je je werk niet goed doet wordt je erop afgerekend en niet meer herkozen. Bij ons blijven de commissarissen, burgemeesters allemaal op hun plek zitten als de burgers niet tevreden zijn. De burgers in de USA hebben hier meer inspraak. De pensioen leeftijd is hier 62 jaar, wij moeten tot ons 67ste werken terwijl de 50 plussers bijna niet meer worden aangenomen. Bij de supermarkt zijn bijna alle kassa's open en je hoeft nooit in een rij te staan. Bovendien worden de boodschappen ook nog voor je ingepakt en hoef je je niet te haasten voordat de boodschappen van de volgende klant in je tas terecht komen. Tol betaal je als je gebruik maakt van de weg. Hier bestaat geen wegenbelasting maar je betaald tol!. Als je auto stil staat om wat voor reden betaal je helemaal geen belasting.

Ik zeg niet dat alles beter is absoluut niet want ook hier in de USA is veel mis maar sommige dingen zijn nu eenmaal eerlijker. Mensen die zeggen dat Nederland zo geweldig is, helaas ik ervaar dit niet zo. En dan de gastvrijheid in de USA. Veel mensen zeggen dat de Amerikanen fake zijn en het niet echt menen, ook daar ben ik het niet mee eens. Ik ben zelfs bij de mensen thuis uitgenodigd hoe fake is dit? Mensen zijn open en geven oprecht antwoord op al je vragen. Ze zijn ook erg beleefd, zijn netjes in het verkeer (geen middelvinger wat je geregeld bij ons ziet) en als ze per ongeluk tegen je aan lopen zeggen ze sorry of excuse me. Zet eens 4 stopborden op een kruispunt in Nederland en zie wat er gebeurd. Ik denk dat er binnen 5 minuten een ongeluk plaats vindt of men elkaar de hersenen hebben ingeslagen. Hier wachten ze allemaal netjes op hun beurt. Ik heb er nog geen een betrapt die zich niet aan deze verkeersregel houdt.

Ik kan zo wel uren door blijven gaan maar ik doe het maar niet. Het enige wat ik heb gemist in Nederland is mijn familie en het Hollandse eten. Maar de vraag is of ik Nederland mis dan is het antwoord NEE!

De USA is makkelijk toegankelijk je rijdt zo van oost naar west (of andersom) en soms heb je een opstopping vanwege weg werkzaamheden. Maar die eindeloze files zoals bij ons kom je alleen tegen in de extreem grote steden, de rest van de USA rijdt gemakkelijk door. Er is zoveel te zien in de USA en na 30 jaar reizen in dit prachtige land heb ik nog steeds niet alles gezien. Dit zal ook nooit gebeuren want het land is een continent en te groot om in een leven gezien te hebben. De liefde voor dit land is alleen maar gegroeid en ik kijk al weer uit naar mijn volgende reis naar dit prachtige land.

Ik weet dat ik makkelijk praat en dat dit niet voor iedereen is weggelegd (voor mij straks ook niet meer) maar ik wil alleen maar zeggen tegen een ieder volg je hart. Je voelt je veel beter als je je hart volgt dan dat je elke dag de dingen tegen je zin in moet doen. Ik heb er slapeloze nachten van gehad en ben (zoals vele collega's van mij) op een hele oneerlijke manier uit het bedrijf gewerkt. We hebben onze leeftijd niet mee ondanks ze ontkennen dat dit niet het geval was. Waarom zaten er dan alleen maar 50 plussers in de verplichte cursussen? Maar ik ben veel gelukkiger nu dan toen ik nog bij de ING Bank werkte. En daarom heb ik ook besloten om dit keer mijn hart te volgen (als het mogelijk is natuurlijk) i.p.v. verstrikt te raken in de vieze politieke spelletjes die overal gespeeld worden. De collega's die ik allemaal nog spreek zijn allemaal erg ongelukkig. Dan is mijn vraag is geld dan belangrijker dan je geluk? Want uiteindelijk leef je maar een keer en moet je alles uit het leven halen zolang het nog kan.

Ik kijk met heel veel plezier terug naar deze reis (ondanks dat ik nog ziek ben) maar ik ben blij dat ik heb doorgezet en mijn reis heb vervolgd. Wat een mooie belevenis is dit geweest en ik kan niet wachten om weer thuis aan mijn website te gaan werken en iedereen die naar de USA gaat te helpen met hun reis. Want daar is waar mijn hart toch echt ligt. Ook toerisme in Nederland lijkt me erg leuk maar aangezien ik 33 jaar geleden voor het laatst in het toerisme heb gewerkt weet ik niet hoe groot mijn kansen zijn. Maar ik zie mezelf wel op een tourbus door Amsterdam of Nederland rijden ha ha. Lijkt me een hele leuke ervaring om dit een keer te gaan doen in mijn leven en wie weet wat de toekomst brengt.

Voor degene die nog op reis gaan naar de USA, ik heb straks eindelijk weer de tijd om jullie te helpen met jullie reis.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het lezen en volgen van mijn reisblog en bedankt voor al jullie leuke reacties. Ik ga het zelfs missen werken aan mijn reisblog. Nogmaals bedankt voor alles en snel tot ziens.

Groetjes Monique

1. Karel:
    24 juni 2018
    Monique je hebt je best gedaan alles keurig te verwoorden.
  2. Marion:
    24 juni 2018
    Jeetje wat vervelend dat je je nog steeds zo beroerd voelt. Hopelijk is het iets onschuldigs. Knap van je dat je nog steeds zoveel hebt gedaan! Een hele goede terugreis gewenst en we zien je snel. Xx
  3. Jan Korte:
    24 juni 2018
    Hoi Monique weer een mooie en lange blog, je hebt je kunnen uitleven en natuurlijk je prachtige video's, foto's en de verhalen er om heen prachtig. Alleen ben je helaas die zes weken niet fit genoeg geweest om de dingen die je wilde doen niet hebt kunnen doen dat is een flinke teleurstelling voor je geweest maar wie weet. Het zit er voor je op een goede rit naar Chicago en een goede thuisreis tot morgen in NL, groetjes
  4. Gina:
    24 juni 2018
    Jammer niet meer elke ochtend vroeg als eerste je blog te lezen...
    Ik hoop dat je een goede thuisreis hebt en snel weer fit bent!
    Hopelijk hebben we binnenkort contact voor de planning van ons USA-avontuur.
  5. Silvana:
    24 juni 2018
    Ik hoop dat je een fijne terugreis hebt. Ik ben zelf een paar keer in Amerika geweest en door heen getourd, maar net zoals ieder land heeft t zijn bijzonderheden, voordelen en nadelen.
    Ik hoop dat je ook eens gaat touren door Nederland en ziet dat de diversiteit aan natuur & mensen hier ook heel erg mooi is. (Nederland is niet alleen Amsterdam en omstreken) Groetjes! 😘
  6. Johan:
    24 juni 2018
    hoi Monique nou dat is een heel politiek verhaal geworden he ha ha en laten we eerlijk zijn er zit een idioot aan de macht daar die nu met alle landen in de clinch ligt over handel en ja vooroordelen over Amerika hebben genoeg mensen ook ik en dat hebben ook heel veel mensen over Turkije en ook dat land is vreselijk mooi en daar praten ook mensen over die er nooit zijn geweest en zoveel andere landen in Europa en daar is de natuur ook prachtig en vooral groen!maar in ieder geval heb jij het ondanks dat je niet lekker was het naar je zin gehad en daar gaat het om en Liesbeth en ik wensen je een goede terug reis en knap maar snel op hier in Nederland en de groetjes weer van ons!
  7. Monique:
    24 juni 2018
    Hi alle bedankt weer voor jullie reacties. Ik wacht nu op de luchthaven voor vertrek. En syl ha ha ik heb heel veel van Nederland gezien hoor alleen mis ik het nu eenmaal niet. En Johan ja er zijn gekken in de wereld maar het vrije gevoel en de prachtige natuur en vriendelijk blijven me trekken. En ja Europa is ook prachtig heb ik ook veel van gezien en hier ben ik ook nog niet uitgekeken. Maar de usa is nu eenmaal mijn favoriete vakantieland en zo heeft ieder zijn voorkeur. Ik heb het toevallig erg druk met mijn website ik heb weer 3 verzoeken gehad om mensen te helpen met hun reis dit zijn er inmiddels dus 5 geworden dus als ik thuis ben kan ik aan de slag. Dit is wat ik het leukste vind en vooral blijf doen. Nogmaals bedankt voor al jullie reacties en tot horens of tot ziens.
  8. Debby:
    26 juni 2018
    Lieve Monique Dank he wel voor al je mooie verhalen
    Wij zijn hegt weekend pas terug van vacantie gekomen. Ik heb 1 maand niet kunnen reageren op je blog geen wifi in hotel maar nu heb ik alles zo goed als gelezen. Je hebt heel veel meegemaakt leuke en minder leuke dingen. Ik vind het knap van jou hoe je alles in je uppie hebt gedaan. Vervelend dat je deze vacantie niet echt lekker in je vel zat vanwege dat je je niet goed voelde. Ga zeker in Nederland naar je dokter. Heel veel sterkte en deze reis kan je weer toevoegen aan je CV😊.reizen..Hele mooie reis ...en goede uitleg en foto's in je verslag. .Complimenten. .