30 mei Arches National Park

30 mei 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Vandaag ben ik vroeg op gestaan om de laatste trail te lopen in Arches National Park. Ondanks de trail bij elkaar maar 7 km lang was was het een hele zware trail waar ik ontzettend veel moeite mee had. Het was alleen maar klimmen en de hitte (ondanks ik vroeg was) speelde ook parten. Het is hier namelijk rond 12 uur 35 graden en rond de 30 graden voor 10 uur 's ochtends. Desondanks wilde ik de trail toch doen omdat ik graag Delicate Arch wilde zien het hoogtepunt van het park. Eenmaal aangekomen aan de top trof ik tientallen mensen aan die Delicate Arch ook wilde zien. Het was best wel bijzonder want als je in slechte conditie bent kun je deze Arch niet zien omdat de trail gewoon te zwaar is. Op mijn weg terug werd ik door diverse mensen aangesproken die nog op weg waren naar Delicate Arch hoe lang de trail nog was want het was veel te zwaar voor ze. Sommige hakten af en sommige probeerde het in ieder geval. Maar ik ben blij dat ik deze trail heb gelopen want het was prachtig om gezien te hebben. Alleen ben ik wel helemaal lek gestoken door de muggen ik kan me niet meer herinneren dat ik zoveel muggenbulten (althans dat denk ik) op een arm heb gehad (9 in totaal) en jeukt verschrikkelijk.

Zoals jullie al op de foto' s gezien hebben staat Arches National Park bekend om zijn natuurlijke bogen. Deze bogen zijn gevormd door een combinatie van wind, watererosie, ijs, tektonische activiteit en een instabiele ondergrond van zout. De geschiedenis van deze bogen begint zo' n 300 miljoen jaar geleden. Als je door het park loopt vraag ik me ook constant af wat er allemaal onder de grond ligt want er zullen best nog wel heel veel fossielen overal liggen die niet zichtbaar zijn voor ons. Het landschap is adembenemend mooi en ik ben blij dat ik het gezien heb.

Rond het middaguur had ik Arches National Park gezien en ben ik naar Dead Horse Point State Park gereden. Dit park ligt een half uur vanaf Moab en is een klein park en een staats park waarvoor je apart entree moet betalen. Aangezien ik gisteren de ticket had gekregen van de Duitsers Philip en Martine kon ik gratis het park in. De naam van het park hangt samen met een legende. Volgens de overlevering dreven enkele cowboys wilde paarden die hier leefden samen en joegen hen langs de smalle toegang tot op het plateau. De smalle doorgang van circa 27 meter breed werd afgezet met een barrière van takken, zodat er een natuurlijke kraal ontstond, afgebakend door diepe ravijnen. De cowboys kozen de paarden die ze wilden en lieten de andere paarden achter. Hier kwamen ze om van de dorst naast de rivier de Colorado die 700 meter lager ligt. Ook dit park is adembenemend mooi maar omdat het vrij klein is heb je hooguit 2 uur nodig om alles te zien.

Daarna ben ik naar Canyonslands National Park gegaan maar ik heb mijn bezoek moeten afbreken. Het weer sloeg om en er ware zware onweersbuien niet ideaal om een trail te gaan lopen als er nergens beschutting is.

Vandaag geen leuke gesprekken gehad met mensen maar wel een fijne dag gehad waarbij ik weer veel heb gezien.

Morgen vertrek ik naar Kayenta, Arizona en de rit duurt ongeveer 3 uur. Dit gebied staat bekend om Monument Valley waar vele western films zijn opgenomen.

Wordt uiteraard weer vervolgd.

1. Karel:
    31 mei 2018
    Monique weer leuk geweest en goede oefeningen.
  2. Jan Korte:
    31 mei 2018
    Monique weer een mooi reisverslag en bijzondere foto's en video, het ruige Amerika heel bijzonder en het verhaal er om heen mbt: de cowboys en hun paarden. Deze trail heb je weer meegemaakt op naar je volgende in Arizona, we wensen je een goede reis en hopelijk met veel mooi weer en mooie trails met foto's, groetjes
  3. Johan:
    31 mei 2018
    Monique je zal wel flink afvallen met dat klimmen en zo alhoewel Liesbeth en ik altijd zwaarder zijn na onze vakanties met veel klimmen en lopen,dus het helpt niet altijd in ieder geval bouw je wel een hele goede conditie op ha ha en flinke ruimte op de foto's en video.fijne reis verder en grotejes weer van ons.
  4. Inka Cavaliere:
    Jou go cowgirl!