28 mei Moab

28 mei 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Vandaag heb ik een rit van 3,5 uur achter de rug en ben ik aangekomen in het plaatsje Moab, Utah en heb de staat Colorado verlaten. Ik kan niks anders zeggen dat de staat Colorado beslist de moeite waard is maar zoals ik al eerder zei staat er in geen enkele reisgids dat je hoogteziekte kunt krijgen. Dit is in ieder geval weer een goede tip die ik op mijn website zal plaatsen als ervaringsdeskundige.

Onderweg naar Utah was er een tegenligger naar me aan het seinen en ik had zoiets wat bedoelt deze persoon met seinen. Ik zag inmiddels mijn kilometer teller omhoog gaan en ik dacht in ene laat ik maar even gas terugnemen. En ja hoor achter een heuvel stond de sheriff te wachten. Dankzij deze aardige tegenligger die mij waarschuwde heb ik gelukkig geen ticket gekregen.

Eenmaal aangekomen in Moab verwachtte ik al drukte. Moab is namelijk een klein stadje dat voor Arches National Park ligt en dit park is heel erg in trek bij toeristen en aangezien het memorial weekend is, is het extra druk. Ik had geen zin meer om te rijden en ben ik Moab gaan verkennen. Ondanks ik altijd alles van te voren uitzoek ga ik toch altijd langs een visitor center. Hier krijg je namelijk altijd nog wat extra informatie. Toen ik naar binnen ging en ik om de extra informatie vroeg kreeg ik antwoord in het Nederlands. Ik was verbaasd want uiteraard verwachtte ik dit totaal niet. Dus ik vroeg aan de man hoe weet u dat ik uit Nederland kom waarop hij lachend zei wij Hollanders praten allemaal Engels met hetzelfde accent. Ik pik ze er allemaal uit. Hij stelde zich voor en zijn naam is Jan Manné en komt uit Bilthoven. Jan is 40 jaar geleden met een klein beetje geld naar Amerika vertrokken en heeft een stuk land gekocht hier in Moab. Op het stuk landgoed wat hij had gekocht had hij een KOA gevestigd, dit betekend Kampground of America of te wel een camping met grote campers. Hij heeft de KOA 17 jaar gehad en toen liep zijn huwelijk met een Amerikaanse ook nog stuk en heeft de KOA voor een leuke prijs verkocht. Alleen thuis zitten vond hij maar niks en toen had hij zich aangemeld om bij het visitor center te gaan werken wat hij met heel veel plezier nog steeds doet.

Daar ontmoette hij zijn tweede vrouw Natasja uit Duitsland en ze zijn nu heel wat jaren gelukkig samen. Alleen vind hij Moab te druk worden. Ze hebben 7 maanden in het jaar last van het toerisme en Moab kan het gewoon niet meer aan. Ze krijgen 5 miljoen bezoekers per jaar en Moab kun je vergelijken met een lange winkelstraat (bijvoorbeeld de Kalverstraat) waar alle hotels, restaurants, winkels en supermarkten gevestigd zijn. Ik vertelde hem dat wij hetzelfde probleem hebben in Amsterdam en hij wist er alles van want hij bleef toch nog op de hoogte van het Nederlands nieuws ondanks hij nooit meer terug naar Nederland zou willen. Jan en zijn vrouw hebben het huis in Moab te koop gezet en ze gaan verhuizen naar Green Valley in de buurt van Tucscon, Arizona. Weg van het massa toerisme ze willen genieten van hun oude dag. Ik vroeg heb je totaal geen heimwee naar Nederland waarop Jan zei nee ik heb een prachtig leven hier en ik kan niet meer terug naar het overbevolkte land. Nederland past 2x in de staat Utah en op de toeristen na wonen hier slechts 3 miljoen mensen.

Jan was blij dat hij toch wel even in het Nederlands kon praten en lekker zijn hart even kon luchten (zijn Nederlands was nog erg goed na 40 jaar) en begon over de linkse media te klagen dat ze Trump helemaal onderuit halen. In de USA maar ook in Nederland en hij maakte zich daar erg druk over. Hij zei waarom schrijven ze niet de waarheid dat deze man geen geld krijgt van ons, we betalen hem maar 1 USD per jaar want hij wil geen geld van ons. In een jaar tijd heeft hij al vele bedrijven teruggehaald naar de USA en de werkeloosheidscijfer is van 7% naar 3,9% gedaald het laagste cijfer sinds 20 jaar geleden. De illegalen die hier al heel lang zijn en keihard werkte heeft hij een greencard gegeven dus ze mogen blijven maar de illegale die hier crimineel waren heeft hij het land uitgetrapt. Wat is er mis met dit beleid? Obama heeft niks voor ons gedaan alleen maar ons land in de uitverkoop gedaan en vele mensen verloren hun banen. En Trump haalt ze terug. Er wordt aan bruggen en wegen gewerkt omdat er al 10 jaar niks maar aan is gedaan (en dit kan ik beamen want ze zijn inderdaad overal druk aan het werk). Wat hij in een jaar al heeft gedaan heeft Obama in 8 jaar niet gedaan, maar Obama ligt goed bij de media en Hollywood die hem alleen maar promoten. Jan zegt het wordt tijd dat de waarheid eens geschreven wordt en laten de mensen pas over 4 jaar oordelen als de cijfers naar buiten komen dan zal Europa achter hun oren krabben. En er zit nu ook schot in Noord Korea die gek die maar elke week zijn raketten testte dus laten we aub eens een keer niet naar de media luisteren. Ik kon Jan alleen maar gelijk geven dat de media inderdaad alleen maar kleine stukjes van het gehele verhaal met ons delen maar daarom luister ik ook nooit naar de media.

Toen gingen we over waarvoor ik werkelijk kwam de trails die ik morgen wil gaan lopen. Jan vertelde mij dat ik maar beter vroeg kan opstaan en dat ik er voor moet zorgen dat ik in het park ben als de zon op komt als er nog weinig toeristen zijn. Uiteraard volg ik zijn advies op. Hij vertelde mij ook dat elk jaar tussen de 10 á 15 mensen overlijden tijdens de trails lopen vanwege de hitte en uitdroging. Dit gebeurd voornamelijk in de maanden juli en augustus als het hier 45 graden is. Daar schrok ik van dus ik zei meteen dat ze te weinig water bij zich hadden waarop Jan zei dit is dus de fout die de meeste mensen maken dat water niet voldoende is. Ik keek hem vreemd aan en zei ik neem altijd water mee en dacht dat dit het belangrijkste was wat je bij je moet hebben. Jan schudde zijn hoofd en zei het is natuurlijk altijd beter dan niets bij je hebben maar je verlies niet alleen veel vocht maar ook mineralen en zout.

Door het drinken van water zonder zout worden de extracellulaire vloeistoffen verdund. Er ontstaat een verlaagde zoutconcentratie in het lichaam. Dit kan tot uiting komen dat mensen duizelig worden en het bewustzijn verliezen. Jan raadde me aan om water maar ook een of twee flessen powerade zero mee te nemen die hebben de hulpdiensten ook altijd bij hun als ze op zoek gaan hikers die in de problemen komen. Dus op advies van Jan heb ik deze vandaag in de supermarkt gekocht en neem deze morgen mee tijdens het hiken.

Nou het is een lang verhaal geworden een verhaal voornamelijk over Jan, maar ik vond het een bijzondere man die even zijn verhaal aan mij kwijt moest. En... uiteraard heb ik vandaag ook weer veel bijgeleerd. Want toen ik op internet informatie opzocht over hiken staat er overal dat je water mee moet nemen. Niet helemaal correct dus. Voor de rest had ik niet al te veel te melden want morgen ga ik het park pas in.

Wordt uiteraard weer vervolgd.

Een kleine mededeling, ik kan niet meer dan 15 filmpjes op mijn reisblog zetten dus ik moet telkens een filmpje eraf halen.

1. Karel:
    29 mei 2018
    Monique weer leuk geweest om te lezen.
  2. Jan Korte:
    29 mei 2018
    Hallo Monique leuk je verhaal te lezen en het advies van Jan mbt: zout die hij jou heeft gegeven. En nu op naar je volgende trails met weer mooie foto's en veel genieten van de ruige natuur, het beste en veel plezier groetjes
  3. Inka Cavaliere:
    Top verhaal!!!!
  4. Johan:
    29 mei 2018
    Ja Monique zo zie je maar weer he de één schaamt zich voor de gek Trump en de ander aanbid hem en hij heeft alles mee net als in Europa hier is de werkeloosheid ook flink gedaald,maar verders heb je het wel weer leuk he!Groetjes weer van ons.