27 mei Montrose

27 mei 2018 - Montrose, Colorado, Verenigde Staten

Vanmorgen toen ik op stond en mijn gordijnen open deed stond er een leuk prairie hondje bij mij voor het raam (zie foto). Wat een leuke beestjes zijn dit en de omgeving hier zit er vol mee maar het is altijd moeilijk om ze te fotograferen want ze zitten uiteraard niet altijd stil.

Vandaag heb ik een korte rit gemaakt van 1 uur en 20 minuten naar Montrose. Dit stadje ligt voor de Black Canyon of the Gunnison National Park en hier verblijf ik 1 nacht. De Black Canyon of the Gunnison is op twee na het kleinste National Park in Amerika. Een van de steilste, donkerste en meest ruige canyons in Amerika is gevormd door de Gunnison rivier. Het is ongeveer 2 miljoen jaar oud en de wanden bestaan uit vulkanisch materiaal vandaar dat de kleur vrij donker is.

Wat een prachtig park is dit maar ik kan jullie wel vertellen dat ik in mijn broek scheet van angst (en dan heb ik het niet over mijn virus). De trails liepen langs afgronden en de weg door het park ook. Men had totaal geen vangrails geplaatst en elke keer als je een bocht om moest reed je langs de afgrond. Ik heb dit niet als al te plezierig ervaren moet ik zeggen. Dan had je ook nog een aantal chinezen die even op de rosten voor de afgrond gingen staan voor een selfie. Nou ik had het niet meer ik dacht die dondert naar beneden. Ik kreeg er behoorlijk de zenuwen van en ben toen maar weggelopen want ik ga het risico niet nemen dat ik van een canyon afdonder. Misschien heb ik negatieve gedachtes maar voor dat je het park inrijdt wordt je al door de ranger gewaarschuwd dat je moet oppassen dat je niet naar beneden valt. Want het schijnt toch al diverse keren gebeurd te zijn. Vorig jaar is er nog een 47 jarige vrouw voor de ogen van haar 2 zonen naar beneden gevallen en verongelukt. Het was ook best angstig om bepaalde trails te lopen bij sommige ben ik afgehaakt ook vanwege het feit dat ik nog steeds na mijn virus niet 100% ben. Ondanks dat vind ik het park echt de moeite waard en ongelofelijk mooi.

Ik heb in totaal 9 km aan trails gelopen want als je mooie foto's wilt maken moet je soms de trails lopen. Tijdens zo'n trail kwam ik een vrouw met haar dochter tegen die aan het uitrusten waren in de schaduw want de trails waren weer behoorlijk zwaar. Ik raakte met haar in gesprek en ze kwam uit New Orleans, Louisiana. Ze is met haar hele familie 2 weken op reis (bestond uit 8 mensen, ouders, broers met hun vrouw enz) en die kwamen even later aanlopen. Ook zij waren jaren geleden op vakantie geweest in Europa en hadden een reisje op de Rijn gemaakt en zijn een week in Nederland geweest. Ze waren helemaal weg van Nederland en vonden ons eten zo lekker en er was zoveel keuze. Behalve de haring vonden ze echt niet lekker dat kregen ze niet weg. En uiteraard de bloemen en windmolens had veel indruk op ze gemaakt. Ze hopen ooit weer een keer terug te gaan naar Nederland. Toen vroeg ik hoe de criminaliteit was in New Orleans en ze zeiden dat dit altijd erg is geweest in New Orleans. Maar als je in het stadscentrum blijft is er niks aan de hand want er is voldoende politie op de been maar je moet niet buiten het centrum op eigen houtje dingen gaan ondernemen. (Dus Gina als je dit blog leest). Voor de rest hadden we het over watermanagement en dat de Nederlanders hun helpen om hun tegen het water te beschermen en ze bedankte mij daarvoor. Ik had een heel leuk gesprek met ze gehad en moet zeggen dat de zuidelijke gastvrijheid heel erg bijzonder is, vriendelijker dan de rest van de USA en die zijn al erg vriendelijk. (spreek uit ervaring). Wat een leuke en lieve mensen waren dit weer. Het was leuk om ze ontmoet te hebben.

Rond 6 uur was is uitgelopen en ben ik terug gegaan naar het hotel. Ik had me opgefrist en ben vervolgens gaan eten bij Applebee's een goed familie restaurant. Hier kun je alles eten ook heel erg gezond zoals een stukje vlees met Brocolli of sperziebonen, vis of rijst met veel groentes met gamba's. Ook kun je hier 2 maaltijden eten voor de prijs van 1. Dus voor degenen die mijn blog volgen en nog naar de USA gaan, ga een keer naar Applebee's.

Morgen moet ik een stukje terugrijden en rij ik naar Moab. Hier ligt Arches National Park die ik waarschijnlijk dinsdag pas ga bezoeken vanwege het drukke memorial weekend.

1. Karel:
    28 mei 2018
    Monique fijn voor je, dat je weer hebt genoten.
  2. Johan:
    28 mei 2018
    Hallo Monique mooie foto's weer en ja dus je vond het eng langs afgrond rijden zonder vangrails,ach daar moet je aan wennen hoor op de Griekse eilanden en Turkije is dat normaal als je de bergen ingaat maar ja jij hebt al hoogtevrees natuurlijk en dan is het wat ergen denk ik.maar heb je ook weer ervaren fijn dat je weer beter bent en geniet fijn op deze manier verder van je reis!groetjes weer van Liesbeth en mij !
  3. Jan Korte:
    28 mei 2018
    Hallo Monique fijn te lezen dat je weer een trail hebt kunnen lopen dus het gaat de goede kant op gelukkig en nu maar hopen dat dit de rest van je vakantie zo blijft en de dingen kan doen die je wilde gaan doen. Weer mooie foto's en video van het ruige gebied daar in de Black Canyon, en wat Applebee's betreft we weten er over mee te praten het eten was daar steeds heel goed als we daar aten op onze vakanties in de US. En nu op naar je volgende bestemming Moab we kijken weer uit naar je blog en de foto's en video, een hele fijne reis naar het Arches National Park, groetjes
  4. Gina:
    28 mei 2018
    Hoi Monique, goed te lezen dat het weer beter met je gaat! Ik lees elke ochtend om een uur of 7 als eerste je blog! Ik ben van plan al je adviezen ter harte te nemen, want de USA is echt onbekend terrein voor ons! Super om te lezen dat Applebee's wel nog in Amerika zit; ik ging vroeger regelmatig eten bij Applebee's Scheveningen en vond het heel jammer toen die ging sluiten.
  5. Monique:
    29 mei 2018
    Bedankt weer voor al jullie reacties en Gina nooit geweten dat Applebee's ook in Nederland zat. Applebee's zit overal in de USA en die kom je bijna in elke stad tegen en ik moet zeggen dit restaurant is in de loop der jaren alleen maar beter geworden. Leuk om te horen dat jullie elke dag mijn blog lezen.