01 juni Page / Arizona

1 juni 2018 - Kayenta, Arizona, Verenigde Staten

Vandaag ben ik vanaf het mooie Monument Valley naar het plaatsje Page gereden, de rit duurde maar 1,5 uur. Het tijdverschil met Nederland is nu inmiddels 9 uur geworden want ik zit nu in de Pacific time. Page staat bekend om de Glen Canyon dam en Lake Powell een recreatie gebied. Je kunt hier boten huren en zonder vaarbewijs gaan varen als je hier interesse in hebt. Toen ik foto 's aan het maken was kwam er een jong stel naar me toe die Nederlands bleken te zijn of ik een foto van ze wilde maken. We raakte in gesprek en ze waren voor het eerst in de USA en waren dol enthousiast over het land maar ook de vriendelijk mensen die hier wonen. Ze zijn hier voor een maand en doen de beroemde cirkel waaronder San Francisco, Yosemite NP, Grand Canyon, Las Vegas enz. Daarna vliegen ze naar Hawaï en blijven daar 10 dagen. Het is voor hun dan wel de eerste keer maar zeker niet de laatste keer want Amerika heeft heel veel indruk op ze gemaakt. Zo zie je maar dat ik niet de enige ben die gek van dit land is.

Toen ik naar het hotel reed om in te checken was mijn kamer nog niet klaar, ze zegt u invalide kamer is nog niet gereed maar heeft u een rolstoel nodig? Ik schoot in de lach en zeg maar ik ben helemaal niet invalide. Waarop het vrouwtje achter de balie zei maar u heeft toch echt een invalide kamer geboekt. Dus ik keek even naar mijn reservering en inderdaad ik heb per ongeluk een verkeerde kamer geboekt, dit overkomt mij nooit. Gelukkig heeft ze mij om kunnen boeken ha ha.

Voor vanmiddag had ik een excursie geboekt voor de antelope canyon. Hier ga je met een Native American gids (je mag geen indiaan zeggen want dit is beledigend) de prachtige canyon in. Helaas ben je niet de enige je gaat met een grote groep waardoor je niet zulke mooie foto's kan maken. Ik had al tickets in Nederland gereserveerd en ik moest alleen nog maar mijn tickets ophalen. Toen ik stond te wachten kwam er een bus met Aziaten aan rijden. Ik dacht nee he daar gaat mijn mooie foto's want zo'n grote groep wil je echt niet mee de canyons in. Maar op een gegeven moment kwam er iemand uit de bus naar me toe en sprak gebrekkig engels. Ze kwamen uit Zuid Korea en of ze een foto met mij mochten maken. Maar toen kwam de hele bus iedereen wilde met me op de foto ik had zoiets wat overkomt mij in godsnaam. Ik voelde me net een kermis attractie want in ene ging de hele bus met me op de foto. Behalve de eerste vroegen ze het gewoon niet ze sprongen de bus uit en gingen naast me staan dit heb ik nog nooit meegemaakt wat een rare ervaring was dit.

Eenmaal achter de rug gingen we met onze gids Kelly de canyon in. Het begon al goed want hij vertelde ons dat op 12 augustus 1997 elf toeristen zijn verdronken in de canyon toen er onverwachts zware regenbuien uitbraken. De toeristen konden geen kant op ze werden overvallen door het noodweer, het water stroomde zo snel de canyon in dat ze allemaal zijn verdronken. Elk jaar komen hun kinderen nog steeds hier naar toe en lopen ze met fakkels door de canyons om hun ouders te herinneren. Het waren 7 Fransen, een van Zweden, een van de UK en twee toeristen kwamen uit de USA. Erg triest verhaal maar ik had zoiets had je dit niet na de tour kunnen zeggen nu we allemaal nog moeten afdwalen. Uiteindelijk een hele mooie tour gemaakt en een paar mooie foto's kunnen maken maar helaas was het erg toeristisch maar ben blij dat ik het gezien heb.

Wordt weer vervolgd.

1. Jan Korte:
    2 juni 2018
    Hoi Monique weer een prachtig verhaal (ik zag je op Koreaanse tv, ha, ha) met heel bijzondere en mooie foto's echt heel bijzonder. Wat een bijzonder landschap met zijn prachtige grotten heel apart, je want je op maan. Op naar je volgende trail en bezienswaardigheden en heel veel genieten van deze bijzondere reis, (het is geen Staat New York) groetjes
  2. Karel:
    2 juni 2018
    Monique leuk verteld weer. Een grote blanke vrouw is iets aparts voor de Koreanen.
  3. Marion:
    2 juni 2018
    Hee Monique! Wat een onvoorstelbare mooie foto s! En wat maak je een hoop mee. S ochtends als ik wakker wordt en met mijn thee en krantje ga zitten lees ik eerst altijd jouw reisverslag. Ik kijk er naar uit! Door al jouw verhalen krijg ik nog meer zin om straks zelf te gaan. Ik hoop dat je nog veel meer moois gaat zien. Doe voorzichtig!! Liefs van Ed en mij!
  4. Monique:
    3 juni 2018
    Bedankt weer voor jullie reacties. Ja Marion ik ben de boel voor jullie aan het voor verkennen ha ha, de omgeving is hier prachtig en de mensen erg vriendelijk.