17 mei Scottsbluff/Nebraska

17 mei 2018 - Scottsbluff, Nebraska, Verenigde Staten

Na een lange rit van 6 uur ben ik aangekomen in Scottsbluff, in het westen van Nebraska. Dit gedeelte valt onder de Mountain time dus het is nu 8 uur vroeger dan in Nederland. Tijdens de rit zag je het landschap langzaam veranderen, hier begint het Wilde Westen en staat bekend om de Oregon en Mormon Trail. Duizenden nieuwkomers (waaronder veel Europeanen) kruiste met huifkarren het land door van oost naar west tussen 1846 en 1868. Vele overleefde de reis niet vanwege ziektes, extreem weer en indiaan aanvallen.

Helaas had ik niet heel veel tijd over maar ik ben toch naar het National Monument gereden en heb de American the Beautiful pas gekocht voor 80 USD. Dit geeft me toegang tot alle nationale parken en monumenten en het is een jaar geldig. Als je meerdere parken bezoekt is het voordelig om zo'n pas te kopen want de toegang tot een nationaal park kost tussen de 25 a 30 USD.

Omdat ik niet veel tijd had heb ik mij eerst goed laten voorlichten door de rangers maar het was mij al opgevallen dat er in deze omgeving veel ratelslangen leven. Het advies is dan ook om GEEN flip flops te dragen en eventueel een lange broek aan te doen. Maar het allerbelangrijkste is ga niet van de trails af want de slangen liggen in het gras dus niet zichtbaar voor ons. Vorig jaar is een klein meisje door een ratelslang gebeten (ze heeft het overleeft) omdat ze bloemetjes wilde plukken voor haar moeder dus ze liep van het pad af. Maar de grootste uitdaging op dit moment is het weer. Ik had einde dag een kleine trail gelopen van slechts 1 km lang en twijfelde of ik nog een trail ging lopen. Maar ik zag dat de lucht helemaal zwart werd en ik dacht ik ga het risico niet nemen en ga op mijn instinct af. Gelukkig heb ik daar naar geluisterd want op dit moment is het noodweer. Ik heb zelfs in mijn huurauto een alarm zitten voor extreem weer hoe bizar is dit?

Het weer op de plains (grote vlaktes) kan nogal extreem zijn, dit heeft te maken met 2 luchtstromen. De warme luchtstroom uit de golf van Mexico en de koude luchtstroom uit Canada duwen de lucht tegen de Rocky Mountains aan, waardoor andere koude en warme lucht zich weer mengt in deze luchtstromen en die veroorzaakt zware onweersbuien en in het ergste geval zelfs Tornado's. Omdat ik in de midwest ben zit er een alarm op mijn huurauto die trouwens uit Kentucky komt ondanks ik de auto heb opgehaald in Chicago. Ik word constant gewaarschuwd dat er een zware onweersbui aankomt en hoe ver de onweersbui van je vandaan is. Ongelofelijk de technologie van deze tijd.

Op dit moment ziet het weer er niet zo goed uit de komende 3 dagen (veel onweersbuien) waardoor je op de vlaktes kwetsbaar bent en de trails niet kan lopen. Ik neem het risico ook niet en ga op de waarschuwingen en instinct af. Het plan is nog steeds om de trails te gaan lopen maar ik moet het per dag en per uur bekijken.

Ondanks het weer en de ratelslangen heb ik nu echt het gevoel dat ik in het wilde westen zit en juist dit gedeelte van de USA trekt mij enorm. Wat ik vandaag had gezien vond ik al indrukwekkend maar ik weet dat de natuur alleen maar mooier zal gaan worden. Ik kijk er erg naar uit maar ik hoop wel dat het weer een beetje mee gaat werken.

Wordt vervolgd.

1. Silvana:
    18 mei 2018
    Wat leuk Monique....deze bijzondere reis.
    Alle blogs gelezen en klinkt allemaal spannend en uitdagend, wat de volgende etappe gaat brengen.
    Ik wens je veel plezier met je zoektocht door Amerika. Ik blijf je volgen...😄
    Big kisses.....💋💋💋😘x
  2. Johan:
    Hoi Monique,
    Hopelijk klaart het weer snel op.

Groetjes,
    Liesbeth en Johan
  3. Jan Korte:
    18 mei 2018
    Monique je hebt nogal wat kilometers (1.367 kilometer) afgelegd in je eentje en kunnen genieten van de bezienswaardigheden die je hebt aangedaan tijdens je lange autoritten.
    Nu zit je waar je wezen wil de ruige natuur met al zijn moois en natuurlijk de slangen die er leven, even nu wat minder het weer de komende dagen maar zoals je weet na regen komt zonneschijn en geniet van al het moois wat je nog gaat tegen komen en we kijken uit naar de mooie foto's en video's die je hebt gemaakt tijdens de reis heel mooi en bijzonder, heel veel plezier en geniet groetjes
  4. Karel:
    18 mei 2018
    Je mag inderdaad spreken van "apart", het is allemaal indrukwekkend.
  5. Debby:
    18 mei 2018
    Weer zo een eind gereden knap hoor. Maar zeker de moeite waard. .Blijf je instinct volgen Mon.