02 okt Asheville

2 oktober 2019 - Asheville, North Carolina, Verenigde Staten

Vandaag bleven wij een extra nacht en dag in Asheville, dit was wel even lekker na een paar lange reisdagen. Vandaag was het extreem heet, het was 32 graden en deze temperaturen zijn niet normaal voor oktober. Volgend de locals is het normaal gesproken tussen de 22 a 24 graden dus het is 8 a 10 graden warmer dan gemiddeld. Wij hadden besloten om naar de Biltmore estate te gaan. Dit werd aangeraden door meerdere mensen en uiteraard had ik thuis mijn huiswerk al gedaan. Toen wij daar aankwamen moest ik nog kaartjes halen en heb een half uur in de rij moeten staan. Toen ik in de rij stond zag ik de prijslijst en ik dacht zie ik het nou goed of heb ik mijn goede bril niet op. Een kaartje koste 79 usd per persoon. Toen werd er gevraagd of ik een audio tour wilde doen dat kosten nog eens 15 usd per persoon. Een foto van ons drieën koste 45 usd. Dit soort prijzen heb ik nog nooit eerder meegemaakt voor een huis bezoek en ik schrok daar best wel van. Normaal gesproken boeit het mij nooit zo want zeker tijdens mijn vakantie let ik niet op het geld maar 330 usd voor alles vond ik toch wel een dingetje dit is pure oplichterij. Maar goed ik heb de kaartjes toch gekocht want uiteindelijk ben je hier nu eenmaal en wil je wel de bezienswaardigheden in de regio bekijken maar de audio tour en foto hebben wij overgeslagen.

Maar wat is nou de Biltmore Estate? De Biltmore is een enorm landgoed en hier staat het grootste huis van de VS. Biltmore is een afstammeling van de Nederlanders Cornelius Vanderbilt (1794-1877), zoon van Cornelius Vanderbilt en Phebe Hand. Hij werd als vierde van negen kinderen geboren op Staten Island, New York. Zijn bet-betovergrootvader, Jan Aertszoon van der Bilt (1620-1705) was een Nederlandse boer uit het dorpje De Bilt in de provincie Utrecht. Hij emigreerde naar de Nederlandse kolonie Nieuw-Nederland (nu New York). Hier werkte hij als arbeider. Toen Nieuw-Nederland onder controle van de Engelsen viel, veranderde hij zijn naam van Van der Bilt naar Vanderbilt. Zijn afstammeling Cornelius Vanderbilt ging op zijn 11e van school af, waarna hij schepen en spoorlijnen opkocht, bouwde of exploiteerde. Dit maakte hem tot een van de rijkste mensen in de wereld. In 1880 bezocht George Vanderbilt, de vierde zoon van William Henry Vanderbilt, regelmatig samen met zijn moeder Asheville, North Carolina. Hij hield van het gebied, de landschappen en het klimaat. Hier bouwde hij zijn droomhuis. George Vanderbilt nam de landhuizen in Loire Vallei in Frankrijk als voorbeeld voor het Biltmore House.

Degene die misschien ooit van de serie Downton Abbey hebben gehoord kijken hier hun ogen uit. Het ziet er een beetje hetzelfde uit, bovendien zal er vanaf 8 november tot 2020 de kleding tentoongesteld worden van de serie Downton Abbey.

Nadat wij het huis hadden gezien gingen wij de tuinen bekijken. De tuinen waren prachtig maar zijn natuurlijk op zijn mooist in het voorjaar als alle bloemen in bloei staan. In oktober zijn de bloemen al behoorlijk uitgebloeid. Vanwege de extreme hitte en het beklimmen van heuvels had ik voorgesteld om de auto op te halen en mijn ouders op te halen bij de tuinen. Na een wandeling van 20 minuten naar de auto reed ik naar de tuinen. De weg naar de tuinen was niet duidelijk aangegeven en ik reed er een stukje voorbij maar wilde toen nog naar achter rijden maar er zaten drie auto's achter mij en ik kon niet meer terug rijden. Ik dacht er zal vast wel een afslag zijn maar die was er niet. Ik moest kilometers omrijden (alles was één richting verkeer) om weer op dezelfde plek te komen. Ik was een uur onderweg en mijn ouders stonden op mij te wachten. Ik denk ik stuur mijn vader een sms dat ik onderweg ben voordat ze ongerust worden maar ik hoorde maar niks van hem. Nou dacht ik dan bel ik hem maar even op, tijdens het rijden belde ik mijn vader en wat bleek de telefoon ging af in de auto. Mijn vader was vergeten de telefoon mee te nemen dus ik kon geen contact met ze opnemen en ik was al een uur weg. Dit was even paniek maar uiteindelijk ben ik toch op de plaats van bestemming gekomen.

Maar de Biltmore estate was prachtig en zeker de moeite waard maar ik vond het geen 79 usd waard. Maar wat blijkt; aan het eind van zijn leven had George Vanderbilt geld problemen. Verschillende kamers in het huis stonden leeg en 352 km² land werd aan de overheid verkocht voor het Pisgay National Forest. Het huis is tegenwoordig een toeristische attractie, een kleinzoon van George Vanderbilt bezit het huis. Het onderhoud kost zo ontzettend veel geld waardoor de entree prijzen erg hoog zijn. Ondanks alles was het toch een geslaagde middag.

Daarna zijn we nog richting het stadje Asheville gereden en hier de stad bekeken. In de reis boeken wordt dit stadje enorm gepromoot ook op het Amerika forum waar ik geregeld op zit spreekt iedereen over Asheville dat het hier zo geweldig is. Ik deel deze mening dus niet, het is een hippie stad wat ik normaal gesproken erg leuk vind maar vele hippies werken niet en liggen op de straten terwijl er overal genoeg werk te vinden is. Overal op de borden staat personeel gezocht. Ook aan het einde van de middag kwamen alle daklozen tevoorschijn voornamelijk daklozen die verslaafd zijn aan alcohol en drugs. Dit had ik niet verwacht in een klein stadje. Ondanks dit hebben wij toch een geslaagde dag gehad en vertrekken wij morgen richting Georgia. Wordt weer vervolgd.

1. Keep Smiling:
    Weer een hele belevenis!
  2. Ilona:
    3 oktober 2019
    Ziet er op de foto’s wel prachtig uit Monique!
  3. Inka Cavaliere:
    Leuk verteld 🤣
  4. Johan:
    3 oktober 2019
    Mooi huis en foto's en jullie kunnen zelf ook een foto laten maken door iemand van jullie drieën met de telefoon en hoef je geen 45 dollar voor te betalen lijkt mij.fijne voortzetting en groetjes weer.