03 juni Springdale / Utah

3 juni 2018 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

Vanmorgen moest ik nog even snel tanken voordat ik naar Utah reed en een volle tank voor een SUV tegenwoordig kost 40 USD in Amerika. De benzine is hier veel goedkoper dan in ons kleine kikkerlandje. Ik tank altijd 85 regular unloaded dit is de goedkoopste benzine en het maakt niks uit welke je in de huurauto gooit. (informatie voor degene die nog op vakantie naar de USA gaan).

Met op de achtergrond het liedje on the road again van Willie Nelson vervolg ik mijn reis naar Springdale in de staat Utah en de rit duurde maar 2 uur en 15 minuten. Springdale is een heel klein stadje dat meteen voor de ingang van Zion National Park ligt. Tegenwoordig kun je alleen nog maar via één weg Zion National Park in (de oostkant) want de rest is afgesloten voor het autoverkeer omdat er veel te veel toeristen komen. Ze hebben shuttlebussen ingezet en die zetten je af waar je trails kunt lopen. Dit doen ze om de natuur te beschermen tegen de grote aantal mensen die elk jaar de nationale parken bezoeken. Dit geldt trouwens bijna voor alle nationale parken die veel bezoekers hebben. De noordelijke nationale parken hebben dit systeem nog niet omdat het aantal bezoekers te overzien is.

Eenmaal aangekomen in Springdale kom ik tot de ontdekking dat het weer 8 uur vroeger is met Nederland (i.p.v. 9 uur). Ik begreep er niks van want ik zit veel westerlijker dan Page (waar ik gisteren was) en ik dacht dat hier ook de Pacific time geldt. Maar wat blijkt? De hele staat Utah heeft de Mountain time en dit bepaald Utah zelf. Dus het verschil is weer een uurtje minder.

Vandaag heb ik dus de bezienswaardigheden in het park gedaan die met de auto te bereiken zijn. Morgen pak ik de shuttlebus en ga ik een mooie wandeling doen door de narrows. De narrows daal je af in de canyon en moet je de hele wandeling door het water lopen. Ik heb daarom water/berg schoenen gehuurd en een stok (een prikker). Dit werd me geadviseerd omdat het nogal glad is door het water. Deze trail mag je niet lopen als er regen voorspeld is (dit is niet het geval) vanwege overstromingen. Ze snakken hier naar regen want op dit moment is het erg droog en het is te heet. Vandaag en morgen wordt het 40 graden daarom wil ik de trail ook vroeg in de morgen doen want je kunt de trail niet lopen op het heetst van de dag (onmogelijk in deze hitte). Uiteraard moet je voldoende water en voedsel meenemen. Ik ben naar de plaatselijke supermarkt gegaan en daar lag een lekker stukje oud Hollandse kaas (sorry ik ben nu eenmaal een kaaskop) en heb dit stukje gekocht. Die ga ik morgen lekker opeten ik kijk er nu al naar uit.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    4 juni 2018
    Monique wat een temperatuurverschillen. Wandel lekker.
  2. Jan Korte:
    4 juni 2018
    Hoi Monique weer en ervaring rijker in dat bijzondere gebied dat je hebt verlaten nu je volgende trail in Utah, niet te hopen voor jou dat het al vroeg 40 graden is, bijzonder om de wandeling door het water te lopen heel veel plezier en rustig aan, groetjes