06 juni Panguitch / Utah

6 juni 2018 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

Voordat ik vanmorgen Springdale verliet had ik nog een gesprek gehad met een ranger over de extreme drukte in Zion National Park. Hij vertelde mij dat ze proberen een oplossing te vinden maar dat het moeilijk is omdat de natuur met iedereen gedeeld hoort te worden. Ook draait het om de inkomsten want de opbrengst gaat niet alleen naar het nationaal park zelf maar er vloeien ook miljoenen in de schatkist omdat een nationaal park onder de Amerikaanse regering valt. Maar de ranger was het met mij eens dat er een oplossing moet komen want dit loopt uit de hand. Toen ik vertelde dat ik duurzaamheid in toerisme aan het studeren ben zei hij dat ze open staan voor oplossingen en dat ik ze altijd kan benaderen. Ik ga hier goed over nadenken en als ik terug ben in Nederland ga ik ze een mail sturen met eventuele oplossingen. Althans dit hoop ik dan.

Na ongeveer 2 uur rijden ben ik aangekomen in Panguitch. Dit is een heel klein dorpje waar eigenlijk helemaal niks te beleven is behalve dat het dicht bij Bryce Canyon Nationale Park ligt. Vanaf nu rij ik alleen nog naar het noorden en dan naar het oosten toe (behalve Twin Falls) om mijn terugreis naar Chicago te vervolgen.

Toen ik aankwam in Bryce Canyon National Park was het gelukkig 77 fahrenheit (rond de 26 graden) terwijl het in Springdale 106 fahrenheit was (42 graden). Ik moet zeggen dat deze temperaturen mij veel beter bevallen zeker als je trails gaat lopen. Ondanks dat ik zo' n 20 jaar geleden in Bryce Canyon was geweest kon ik niet bevatten hoe prachtig dit park is.

Bryce Canyon is beroemd om zijn unieke geologische rotsformaties. Door de samenwerkende krachten van vriezen en dooien worden de kalk- en zandsteenformaties langzaam geërodeerd en vormen zo de zogenaamde hoodoos. De afgesleten toppen zorgen voor prachtige formaties die in het zonlicht erg mysterieus lijken. De kleuren variëren van roze naar oranje.

Vanmiddag ben ik met de auto naar de uitkijkpunten gereden en heb hele mooie foto's kunnen maken. Gelukkig was het hier niet extreem druk waardoor ik me veel prettiger voel. Morgenochtend ga ik een aantal mooie trails lopen en lekker genieten van dit prachtige park. Bryce Canyon is zeker de moeite waard en ik hoop dat dit ook zichtbaar is op mijn foto's. Helaas is de internet verbinding de afgelopen dagen erg slecht (nu ook weer) waardoor het erg lang duurt om een foto of film te plaatsen maar ik doe in ieder geval mijn best.

Wordt weer vervolgd.

1. Karel:
    7 juni 2018
    Fijn dat je weer hebt genoten.
  2. Johan:
    7 juni 2018
    mooie foto's weer ik lees terugreis naar Chicago maar je ging toch nog met een groep op pad?groetjes weer van ons
  3. Inka Cavaliere:
    Nice pictures😘
  4. Jan Korte:
    7 juni 2018
    Hoi Monique weer prachtige foto's en video je hebt weer kunnen genieten van de mooie en bijzondere omgeving. Gelukkig is de tempratuur wat aangenamer mbt; je trails we kijken weer uit naar je volgende blog en foto's, groetjes en geniet ervan.
  5. Monique:
    8 juni 2018
    Hi Johan, nog even terug te komen op je vorige reactie. Wij hebben ooit vaccinaties gehad tegen hepatitis maar het schijnt dat je nog een keer een vaccinatie moet halen om 25 jaar beschermd te zijn en dat heb ik nooit meer gedaan. En ja ik heb nog een groep tour voor de boeg in de Grand Teton National Park omdat er op de site van het Nationale Park staat dat je niet alleen moet gaan hiken vanwege vele beren activiteiten. Dus ik ben ik dit soort parken dus even wat voorzichtiger ik luister trouw naar het advies van de park rangers.