22 sept New York

23 september 2019 - New York City, Verenigde Staten

Zoals eerder vermeld verblijven wij in het Washington Plaza hotel in Greenwich Village één van de leukste wijken van New York. De beginners fout die de meeste mensen maken als ze voor het eerst naar New York reizen is verblijven in Midtown waar het bekende time square ligt. Midtown is veel te druk en te toeristisch bovendien vind ik het een toeristen val. Greenwich Village is gemoedelijk, erg gezellig en hier vindt je vele gezellige restaurants met hun buiten terrassen die schaars zijn in Midtown. Greenwich Village, dikwijls The Village genoemd, is gesticht door de Nederlander Wouter van Twiller als onderdeel van de kolonie Nieuw-Nederland. Wat bijna niemand weet is dat in 1670 Greenwich Village voorheen Greenwijck of Pine district (dennenwijk) heette. Dus weer een stukje Holland in het mooie New York. Greenwich Village grenst aan Houston street en spreek je uit als hous ton oftwel een verbastering van de Nederlandse woorden huis en tuin. Hoe meer ik me verdiep in de geschiedenis van New York hoe leuker ik de stad ga vinden.

Maar onze dag startte met een bezoek aan de Meatpacking District, een wijk ten noorden van Greenwich Village. Tijdens onze wandeling kwamen wij Alec Baldwin de filmster tegen, hij liep als een ouwe kerel achter een kinderwagen met een jonge vrouw. Hij liep te strompelen en ik zag hem pas op het laatste moment. Ik kon geen foto meer maken want dan komt er toch een soort schaamtegevoel naar boven want je maakt geen fotoś van mensen zonder het te vragen. Ik heb wel stiekem een foto van zijn achterkant gemaakt maar ja daar hebben we niet veel aan ha ha (zie foto). Maar wij vervolgde onze wandeling richting het Meatpacking District waar wij weer een stukje Hollandse geschiedenis tegen kwamen. Een deel van de wijk vormt het beschermde stadsgezicht 'Gansevoort Market Historic District', genoemd naar het Hollandse fort Gansevoort dat zich op deze plek bevond. Rond 1900 bevonden zich in deze wijk ongeveer tweehonderdvijftig vleesverwerkende bedrijven zoals slachthuizen en vleesdistributeurs. Hier gaan verhalen de ronde dat in de tijd dat de maffia de baas was in New York er wel eens een lastig persoon aan een vleeshaak werd gehangen. De ongebruikte verhoogde spoorbaan is verbouwd tot een langgerekt stadspark, genaamd High Line waar wij vandaag heerlijk hebben gewandeld.

Vanaf de Meatpacking District zijn we richting het brandweer museum gelopen en hebben wij mijn vader hier achtergelaten. Mijn vader is nogal gek van Amerikaanse brandweer auto's en hier heeft hij één uur rondgelopen. Ik ben toen één uur gaan winkelen met mijn moeder en hebben mijn vader later weer opgehaald. Na zijn bezoek aan het museum liepen wij richting Little Italy waar het San Gennaro festival plaats vond. Het was erg gezellig maar extreem druk, we konden over de hoofden lopen en dit was toch wel een beetje teveel van het goede. Maar we waren hier niet voor niks want ik wilde de echte cannoli proeven een Italiaanse lekkernij. Wij kozen voor een chocolade cannoli met verse room ertussen wat ik iedereen kan aanraden als je naar New York gaat. Bij zo'n groot festival staan altijd de hulpdiensten klaar voor het geval dit nodig is. Op elke hoek stond een brandweer auto en mijn vader voelde zich die kleine jongen in een snoepwinkel. Hij vond het geweldig en zijn dag was goed hij heeft heel veel foto's kunnen maken. Op een gegeven moment raakte wij in gesprek met een brandweer man die 9/11 heeft overleefd. Hij heeft er heel lang niet over kunnen praten en elke keer als hij iets hoort of ziet over die verschrikkelijke dag moest hij huilen. Hij heeft veel collega's verloren en vertelde ons dat een heel peloton (weet niet of je het zo noemt) bedolven was door het instorten van de twin towers. Dit peloton stond in de metro onder de twin towers en men wist dat het einde nabij was. Men heeft de lichamen verstrengeld in een omhelzing en nog redelijk in tact teruggevonden. Men dacht waarschijnlijk dit is onze einde en laten we dan allen samen heen gaan en elkaar vasthouden. We vonden het verschrikkelijk om het aan te horen. Na het gesprek stonden ze erop dat mijn vader in de brandweer auto moest gaan zitten en daar hebben wij een mooie foto van gemaakt.

Na ons avontuur zijn we heerlijk uit eten gegaan en naar het hotel gegaan. Wordt weer vervolgd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Keep Smiling:
    23 september 2019
    Monique prachtig verhaal!
  2. Johan:
    23 september 2019
    nou hele wandeling wat jullie hebben gemaakt en leuke foto's van der alte in de brandweerwagen!