28 sept Lancaster

30 september 2019 - Winchester, Virginia, Verenigde Staten

Hier ben ik weer. Ik heb gisteren helaas geen reisblog kunnen maken omdat wij geen internet verbinding hadden. Reden: er was een auto tegen een elektriciteitskast aangereden waardoor de hele wijk geen internet had. Ze waren bezig met de reparatie maar voor ons was het te laat. Maar na ons verblijf in Philadelphia zijn wij gisteren naar Lancaster vertrokken. Zoals eerder aangegeven ben ik blij dat wij uit Philly vertrokken zijn, niet omdat de stad niet mooi is maar het aantal vullis wat op straat rondloopt. De aantallen drugsverslaafde en daklozen waren niet meer te tellen. Ik had werkelijk soms in de avonduren het gevoel dat ik in een scene van de walking dead liep, wat een enge figuren liepen daar rond. Maar goed, uiteindelijk Philadelphia achter ons gelaten op weg naar Lancaster het land van de Amish.

Wij hadden een 1,5 uur durende tour geboekt en kregen heel veel informatie over de Amish. Ook hebben wij 2 boerderijen van de Amish bezocht maar het was strict verboden om de Amish te fotograferen. Waarom weet ik niet maar de kinderen mochten wel gefotografeerd worden. Door deze tour ben ik meer gaan begrijpen over de Amish maar ze ook meer gaan waarderen. Voor degene die iets meer willen weten van de Amish kan ik jullie het volgende vertellen. De Amish zijn een protestantse gemeenschap en volgelingen van de Zwitser Jakob Ammann. Gedwongen door geloofsvervolgingen in Zwitserland zijn ze gevlucht naar Nederland, Polen en Rusland rond 1693 tot 1737. Vanuit deze landen zijn de Amish geëmigreerd naar Amerika omdat ook hier hun levenswijze niet geaccepteerd werd. Ze hebben hun eigen taal het is een combinatie van Duits en Engels door elkaar maar het klinkt vreemd. Ze noemen het de Pennsylvannia Dutch maar er zit geen Nederlands woord tussen. De Amish gebruiken geen elektriciteit, kijken geen tv, radio of internet en zijn volledig afgezonderd van het hedendaagse leven. Ook rijden ze nog met paard en wagen en gebruiken geen auto’s. Aangezien de Amish oververtegenwoordigd zijn in de landbouw bewerken ze het land nog met paard en wagen. Dit was heel bijzonder om te zien. De gids vertelde ons dat de Amish normaal gesproken in de melk industrie zitten maar omdat de wereld van de melk industrie aan het verslechteren is (door verschillende redenen) moeten ze een andere manier verzinnen om aan geld te komen. Sommige Amish houden zelfs kamelen, de kamelen gebruiken ze ook voor melk voor mensen die last hebben van lactose-intolerantie, dit schijnt bij kamelen melk niet voor te komen. Ook verkopen ze hun vee voor de vleesindustrie, een industrie waar de Amish zich normaal gesproken niet mee bezig houden. Door de legalisatie van marihuana zijn er zelfs een aantal Amish families die zich bezig houden met het verbouwen van marihuana maar ook tabak. Ze mogen dus wel verkopen maar niet gebruiken. Hetzelfde geld voor de creditcard, je kunt bij sommige Amish boeren wel met creditcard betalen maar ze mogen het zelf niet gebruiken. Ook hebben ze koeling systemen zoals een ijskast en daar gebruiken ze propaan-gas voor.

Wij kunnen hier een oordeel over geven maar als je je er in verdiept kan ik hun levensstijl wel waarderen. Alles draait om de familie en het samen zijn. Hun kinderen worden niet gedoopt, ondanks de kinderen een bepaalde opvoeding krijgen mogen ze vanaf hun 16de levensjaar een paar jaar van het Amerikaanse leven proeven. Ze worden zeg maar vrijgelaten en mogen zelf bepalen of ze terugkeren naar de Amish gemeenschap. Ze krijgen dus de vrijheid om uit te gaan, zich normaal te kleden, internet en video spelletjes spelen en noem alles maar op wat wij normaal vinden. Dit noemen ze rumspringa en betekend rond springen of ronddollen. Na een paar jaar (meestal tot aan hun 20ste levensjaar) mogen ze beslissen of ze weg gaan bij de Amish of terugkomen. Komen ze terug dan worden ze op hun 20ste levensjaar gedoopt en mogen ze de Amish nooit meer verlaten en moeten ze leven volgens de Amish begrippen. Kiezen ze voor een normaal leven dan zullen ze afscheid moeten nemen van hun familie en worden ze afgestoten door de Amish. Ongeveer 85% van de jongeren kiezen voor een Amish bestaan de overige 15% verkiest het moderne leven boven de Amish.

Tijdens de tour zat ik naast een Amerikaanse lerares uit Pittsburg. Ze vertelde mij trouwens dat Pittsburg erg veilig is en ook een gezellige stad en dat ik beslist Pittsburg een keer moest gaan bezoeken. Nou dit hou ik dan in gedachte. Maar ze vertelde mij dat de Amish gemeenschap een bepaalde rust uitstraalde en ze vond het bijzonder dat de Amish kinderen nog lekker buiten aan het spelen waren op hun oude fietsjes en tussen de bloemen rondliepen. Ze vertelde mij dat de jeugd van tegenwoordig zich niet meer kan concentreren in de klas en dat ze er allemaal niet meer met hun hoofd bij zijn. Ze zijn te druk bezig met de digitale wereld waardoor ze zich niet meer kunnen focussen op één ding, in haar geval dus de lerares. Hoe bijzonder ze het vond dat de Amish kinderen niet aan deze wereld worden blootgesteld maar ook een andere kijk op de wereld hebben. Je ziet de Amish kinderen ook genieten van de natuur en het verbaasde mij in positieve zin ook dat de Amish ook druk bezig zijn om de bijen te behouden. Bijen die zo belangrijk zijn voor ons want wist je dat dankzij de bijen er 80% van onze groenten en fruit in de supermarkten liggen? Kun je je dan voorstellen wat er gebeurd als de bijen straks zijn uitgestorven? De Amish gebruiken dus ook geen bestrijdingsmiddelen en gebruiken de bijen voor de verstuiving. Ondanks ze niet naar de universiteit gaan zijn ze wijzer over het leven op aarde. Wat wij moderne mensen wel eens vergeten omdat we teveel bezig zijn met ons zelf. Ook hoeven de Amish zich niet te verzekeren want de kerk en de Amish gemeenschap zorgen voor de zieken. Als je in een ziekenhuis beland dan moet je zelf alleen maar 2000 usd betalen de rest vult de kerk of de gemeenschap aan. Als je hulp nodig hebt dan helpen de Amish elkaar. Op dit moment telt de Amish 37.000 mensen in de omgeving Lancaster, Pennsylvania. Er is ook nog een andere grote groep in Ohio en zuid-Amerika. Hun aantallen blijven maar groeien omdat de gezinnen erg groot zijn. Wat ons ook opviel is dat bijna iedereen super slank is, je ziet geen dikke Amish omdat ze hun eigen eten verbouwen en maken i.p.v. sommige vette Amerikanen die alleen maar vet eten en liters cola naar binnen werken.

Wat ook eigenlijk verschrikkelijk is dat de film Witness met Harrison Ford, een film die zich hoofdzakelijk afspeelt in een Amish-gemeenschap en grotendeels werd opgenomen in Lancaster County ervoor heeft gezorgd dat Lancaster een soort Disney world is geworden. Sinds deze film acht keer voor een Oscar werd genomineerd zijn mensen nieuwsgierig geworden naar de Amish waardoor ze een soort kermis attractie zijn geworden. Eigenlijk heel triest als je erover nadenkt.

Ik heb gisteren veel over de Amish geleerd en ik begrijp hun manier van leven best wel. De tegenwoordige tijd zorgt ervoor dat mensen niet meer met elkaar communcieren, een tijd waar ik vaak ook moeite mee heb ondanks ik een groot liefhebber ben van internet. Het was een geslaagde en leerzame dag, mijn ouders hebben ook enorm genoten. Wordt weer vervolgd.

1. Keep Smiling:
    30 september 2019
    Monique wel een aparte club. Marcel heeft mij via youtube het één en ander laten zien.
  2. Inka Cavaliere:
    Interessant
  3. Johan:
    30 september 2019
    nou mooi verhaal hoor Monique en als je je dus mocht bedenken kan je daar terecht ha ha!Groetjes weer.
  4. Debby:
    30 september 2019
    Dit was zeker een leerzame dag.